Del : SMS
Berlingske Business

Netværk sikrer mod dødsulykker i byggeriet

byggeri

En ny havarikommission skal sikre færre dødsulykker i bygge- og anlægsbranchen.

Artiklen fortsætter under annoncen
Sidste år døde otte personer som følge af en arbejdsulykke i bygge- og anlægsbranchen.

Og skal antallet af dødsulykker falde, skal der mere vidensdeling ind i branchen. Det mener de i det særlige branchearbejdsmiljøråd for Bygge og Anlæg, der nu har oprettet en havarikommission i et pilotprojekt, hvor viden om alvorlige ulykker skal undersøges.

Det skriver Licitationen.dk.

Ulykkesnetværk
Projektet består af et netværk på 14 virksomheder, der hver stiller med en sikkerhedschef og sikkerhedsrepræsentant. Det er så meningen, at virksomheder i bygge- og anlægsbranchen kan søge hjælp hos netværket, hvis de har behov for sparring eller hjælp i forbindelse med en alvorlig arbejdsulykke, så netværket kan lave en analyse af ulykken.  

- Det er vigtigt, at alvorlige ulykker bliver behandlet professionelt og systematisk analyseret, så virksomheden og branchen lærer noget af ulykkerne, siger arbejdsmiljøchef Mette Møller Nielsen fra Dansk Byggeri, som er en af initiativtagerne til havarikommissionen.
Fald i ulykker
Nye tal fra Arbejdstilsynet viser ellers, at 2009 var året, hvor bygge- og anlægsbranchen kunne konstatere det laveste antal dødsulykker siden 2006.

Men de otte dødsulykker i 2009 er ifølge Mette Møller Nielsen stadig otte for mange. Og målsætningen med den nye havarikommission er helt at undgå dødsulykker.

Projektet skal foreløbigt løbe året ud.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere