Berlingske Business

Lyngby klar til milliardbyggeri ved motorvejen

Lyngby_byggeri

Med letbanen og DTU som løftestænger vil Lyngby-Taarbæk have erhverv og kollegier langs Helsingørmotorvejen. Desuden bliver et grønt område delvis udlagt til byggeri efter politiske sværdslag.

Byggeri for fem-seks mia. kr. over de næste ti år både øst og vest for Helsingørmotorvejen med op imod 10.000 kontorarbejdspladser, kollegieboliger ved DTU og 150-200 rækkehuse.

Sådan lyder hovedpunkterne i udbygningsplaner, som for få uger siden er sendt i høring i Lyngby-Taarbæk. Senere følger udbud for udviklingen af de enkelte delområder og egentlige lokalplaner i takt med, at projektmagere, investorer og virksomheder melder sig.

»Der er ingen tvivl om, at det er en kæmpe udbygning. Vi ønsker at udvikle kommunen på en intelligent måde, hvor vi udnytter nærheden til DTU. Jeg lægger stor vægt på, at kommunen fastholder en balance mellem grønne områder, boliger, erhverv og handel,« siger borgmester Sofia Osmani (K).

Vækst og viden

Så sent som i 2009 fastslog den overordnede kommuneplan ellers, at den nordsjællandske forstad og handelsby »i realiteten er fuldt udbygget«.

Men som Berlingske Business tidligere har beskrevet, har byrådet åbnet for udbygning flere steder – blandt andet for at udnytte den letbane, som giver kommunen en god håndfuld stationer, formentlig fra 2021. Med strategien »Vidensby 2020« satser kommunen også på at udnytte, at det kæmpe tekniske universitet, DTU, ligger her – nye vidensarbejdspladser skal trækkes til, og så skal der skaffes 1.500 boliger til studerende.

Strategien fik medvind, da Danica Pension afsatte 1,2 mia. kroner til »Kanalvejsprojektet« tæt på Lyngby Storcenter – her kommer blandt andet nyt Microsoft-hovedsæde med 900 arbejdspladser og 300-400 boliger til forskere og studerende fra 2016.

Tiårige planer

De nye udbygningsplaner ved motorvejen omfatter tre klumper eller delområder, og tidshorisonten går ti år frem fra 2015.

  • Et bælte eller tracé på mere end en kilometer mellem DTU og motorvejen udlægges til cirka 150.000 kvadratmeter – især videns-erhverv, gerne med tilknytning til DTU, og desuden kollegieboliger. Den oprindeligt planlagte jernbane blev aldrig til noget, i stedet kommer letbanen her (den præcise linjeføring er endnu ikke helt fastlagt).
  • På et areal lige øst for motorvejen udlægges en »tunge« ind i åbne, grønne marker, Dyrehavegårds Jorder, til omkring 75.000 kvadratmeter videnserhverv og måske studieboliger.
  • Lidt syd for »tungen«, ud for Trongård-boligkvarteret ved Klampenborgvej, udlægges et område til 150-200 rækkehuse eller lignende.

Kommunen vil ikke selv sætte tal på, men de mange kvadratmeter til erhverv kan udmønte sig i op til 10.000 arbejdspladser, og samlet kan udviklingsplanerne udløse projektsummer på godt en håndfuld milliarder. Der er dog tale om grove skøn, og både jobtal og priser kan blive påvirket af det endelige kvadratmeterantal og fordeling mellem eksempelvis kollegier og kontorer.

havudsigt
LÆS MERE : Kysten koster kassen

Attraktiv kontorby

Erhvervsmæglere ser positivt på planerne.

Jørgen Jørgensen, direktør i EDC Erhverv Poul Erik Bech, finder planerne spændende og peger på, at Lyngby-Taarbæk ellers risikerede at sidde fast i rollen som soveby.

»Planerne har fine muligheder, for det er en klassisk kontorbeliggenhed tæt ved motorvejen, og Lyngby blev ikke del af det kontorboom, vi så i Københavns omegn i slutningen af 00erne. Det ville være allerbedst med S-tog i nærheden, nu bliver det så letbane i stedet. Mange virksomheder, for eksempel inden for IT, kan høste fordele af samspillet med DTU, og derved kan Lyngby blive en hård konkurrent til Ballerup,« lyder vurderingen fra Stig Plon Kjeldsen, analysechef i Nybolig Erhverv København.

Selv om planerne lægger op til milliardbyggeri og udvikling af nye arealer, så er de samtidig udtryk for et bredt kompromis i byrådet og en nedjustering af tidligere vækstvisioner.

hus3

Strid om marker

Hele byrådet vil gerne udvikle traceet ved den kommende letbane, men det konservative borgmesterparti var gerne fri for at røre ved de åbne jorder øst for motorvejen. Sofia Osmani er da også knap så byggeivrig som sin forgænger, Venstre-manden Søren P. Rasmussen, som hun væltede ved kommunalvalget for et år siden. Borgmesteren har dog kun fem konservative mandater bag sig i det 21 mand store byråd:

»Flertallet ville bygge langt mere intensivt på Dyrehavegårds Jorder. Med høringsforslaget bliver der bygget mindre, og det bliver koncentreret i et mindre område. Jeg så også gerne, at vi fastholdt åbne arealer ved Klampenborgvej (området, som udlægges til rækkehuse, red.). Jeg er ikke i tvivl om, at vi kunne sælge alle de boliger, vi ville bygge i kommunen. Men dels har vi byggeplaner ved Sorgenfri Torv og andre steder, og dels er det ikke vigtigt for mig, om vi når et bestemt indbyggertal, men at vi fastholder Lyngby-Taarbæk som en grøn og attraktiv kommune for dem, som allerede bor her.«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen