Berlingske Business
LIVE
09:38 Totalbanken skruer op for forventningerne

Lov kan hæmme effektivt byggeri

Regeringens lovforslag, der skal øge det private udlejningsbyggeri via et straksfradrag, mødes fra flere sider med skepsis.

Den fusionerende byggeorganisation Dansk Byggeri mener, at lovens regler vil gøre det vanskeligere at udnytte nye samarbejdsformer

- f.eks. i form af partnering.



Det fremgår af et brev til økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen fra Dansk

Byggeris formand Povl Christensen, samt formændene i de afviklende organisationer BYG og Danske Entreprenører, Jørn

Buch Andersen og Jørgen Vorsholt.

Træk på samme hammel

Byggesektoren bliver ofte beskyldt for at være

ineffektiv, for dyr og stivnet i gamle samarbejdsformer, hvor kun prisen er afgørende for, hvem der får opgaverne. Derfor

er der i de seneste år dukket nye samarbejdsformer op, som bygger på langvarige partnerskaber mellem f.eks. bygherrer

og entreprenører, der bygger på tillid og evne til at trække på samme hammel.



Desuden arbejder flere

aktører i branchen med nye logistiksystemer, der skal sikre et bedre flow under byggeprocessen. Dette bygger også på,

at parterne i en byggesag kan stole på hinanden og eventuelt har langvarige samarbejdsrelationer. Det kan føre til en

bedre byggeproces og lavere priser på det færdige byggeri.



I en henvendelse til Folketingets Boligudvalg har Pension

Danmark oplyst, at de gennem etableringen af faste samarbejder med rådgivere og udførende virksomheder forventer at kunne

nedbringe anskaffelsesomkostningerne med mindst 15 pct.



Disse tiltag for mere effektivt byggeri bliver ikke støttet af

det nye lovforslag. De tre formænd vurderer, at forslaget på flere områder, er uhensigtsmæssigt i forhold

til lovens intention om at øge byggeriet af private udlejningsboliger.

"Først-til-mølle"

-

Lovforslaget lægger op til, at den fastsatte investeringsramme på en mia. kr. årligt fra 2003 til 2007 fordeles

efter "først-til-mølle-princippet". Det svækker afgørende mulighederne for at etablere forpligtende,

længerevarende, strategiske samarbejder mellem bygherrer og byggevirksomheder, fremgår det af henvendelsen.



Usikkerheden

om fremtidige opgaver ved den årligt tilbagevendende ansøgning og derved riskoen for ikke at få del i midlerne

svækker muligheden for at etablere længerevarende strategiske alliancer.



- Forudsætningen for at kunne realisere

de effektivitetsgevinster, der er forbundet med strategiske samarbejder i faste leveranceteams, er et kontinuert opgave flow. Det

er gennem en regelmæssig gentagelse af byggeriet, at byggeprojektet og byggeprocessen optimeres. De effektivitetsgevinster,

der er knyttet til gentagne samarbejder kan kun realiseres såfremt byggerierne finder sted i en jævn takt, skriver formændene.



Desuden

mener formændene, at når pensionskassebyggerierne er omfattet af tilbudsloven, hvilket der er lagt op til i forslaget,

så vil det også være en faktor, der stiller sig hindrende eller hæmmende i vejen for at længevarende

strategiske alliancer i sektoren.



Derfor opfordrer formændene regeringen til at indskrive i loven, at tilbudsloven ikke

gælder det private udlejningsbyggeri.



Det harmonerer i øvrigt med tilbudsloven hovedregel om, at private bygherrer

ikke er omfattet af loven modsat offentlige bygherrer.



Boligdirektør Mogens Hansen i Erhvervs- og Boligministeriet er

netop i færd med at arbejde med formændenes henvendelse, og kan ikke på nuværende tidspunkt kommentere på

sagen. Lovforslaget forventes vedtaget i indeværende uge.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen