Del : SMS
Berlingske Business

Københavnsk kontorbyggeri til en halv milliard med egen park på taget

havneholmen

Gravemaskinerne går snart i gang på den sidste ledige byggegrund på Havneholmen. Bag Fisketorvet vil Skanska bygge kontorer for halv milliard kroner – med inspiration fra svævende park i New York.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med et budget på rundt regnet en halv milliard kroner vil Skanska snart gå i gang med at bygge kontorer på den sidste ledige byggegrund på Havneholmen, den nordligste del af Sydhavnen.

Det kommende kontorhus er døbt Cph Highline og får grønne tage højt oppe – med inspiration fra New Yorks High Line, en nedlagt højbane, som er omdannet til en godt to kilometer lang park eller grøn korridor.

»Vi har døbt huset Cph Highline, og det får grønne tage og opholdsarealer i form af en grøn sti, der følger bygningens trappeform fra 8. etage og ned til 4. etage tættest mod vandet,« forklarer Peter Nymann-Jørgensen, administrerende direktør for Skanska i Danmark.

Billede 1

Den svenskejede byggekoncern gør sig herhjemme udelukkende i projektudvikling og står bag en stor del af byudviklingen på netop Havneholmen. Området er mest kendt for det store Fisketorvet-indkøbscenter, men har også omkring 1.000 indbyggere og dobbelt så mange arbejdspladser.

Og står det til Skanska, bliver byggeriet af Cph Highline sat i gang inden for kort tid. Et byggeandragende, altså en detaljeret ansøgning, er afleveret på rådhuset.

»Det bruger vi mange ressourcer på, så vi håber at få en byggetilladelse inden sommerferien. Byggestarten afhænger af konjunkturerne, men vi tager gerne en høj grad af spekulation, fordi vi tror på området, og fordi det er den sidste ledige grund. Når vi har udlejet 25-30 procent, går vi i gang og håber at kunne holde produktionstiden nede på 18 måneder,« siger Peter Nymann-Jørgensen.

Styrkerne ved området er ifølge Skanska, at Havneholmen ligger centralt, tæt på centrum, tæt på motorveje og tæt på lufthavnen – og fra 2023 får kvarteret sin egen metro-station på den nye Sydhavnslinje. I forvejen ligger S-togsstationen Dybbølsbro omkring 500 meter væk.

23BUSmetro.jpg

Jacob

Cph Highline bliver på cirka 26.000 kvadratmeter, tegnet af Holscher Nordberg, og byggeriet sker formentlig i to etaper – afhængig af, om én lejer sætter sig på det hele. Alternativt kan projektet deles op i to eller tre større lejemål, og målet for Skanska er at sælge et fuldt udlejet hus til en langsigtet investor, for eksempel en pensionskasse.

På nabogrundene er Skanska ved at bygge små 200 boliger, kaldet Skibbroen, og et nyt hovedsæde til smykkekoncernen Pandora – de færdige byggerier bliver overtaget af det svenske ejendomsselskab Balder henholdsvis PFA Pension.

skibsbroen

Pandora

Kontorkomplekset kan efter dagens standard med 15-20 kvadratmeter per mand rumme 1.300-1.700 arbejdspladser. Det kan en rask arbejdsgiver dog øge til 1.900-2.300 pladser eller 11,5 kvadratmeter per ansat med den såkaldte Activity Based Working-model. Den bliver også kaldt free seating og tager udgangspunkt i, at medarbejderne kun er ved deres plads i en del af arbejdstiden på grund af eksempelvis kundebesøg, møder og kurser. Desuden gør ferier, sygdom og andet fravær, at en del skriveborde ofte står tomme.

Som det meste nye kontorbyggeri bliver Cph Highline markedsført grønt – og ikke kun på grund af inspirationen fra New Yorks højbane-park.

tivoli hotel

Bygningen får det grønne DGNB-stempel, der er ved at blive det meste udbredte certifikat udi miljøvenlighed og bæredygtighed – og har rødder i de tyske DIN-industrinormer.

grønt hus

Alternativt kan stemplet blive det overvejende amerikanske LEED eller det britiske BREEAM, hvis det passer bedre for investor eller lejer. For eksempel foretrækker Nordea LEED, mens Novo Nordisk sværger til BREEAM, og en del koncerner har efterhånden en politik om, at alle lejemål og ejendomme skal have et grønt stempel.

Cph Highline får fjernkøling, hvilket sænker udgiftene til – og miljøbelastningen ved – ventilation og køling. På taget skal 1.200 kvadratmeter solceller levere omkring 40 procent af el-forbruget i bygningerne.

Over mod nabogrunden med boliger anlægges en park og ud mod vest og nordvest kommer P-arealer med beplantning, så støjen fra den meget trafikerede Ring 2 holdes lidt på afstand.

pt

Med byggeplanerne bliver spaden snart stukket i jorden på den sidste ledige grund på Havneholmen, der ligger nord for de tre andre kvarterer i Sydhavnen: Enghave Brygge, Teglholmen og Sluseholmen. Hele Sydhavnen var op til årtusindskiftet præget af klondike-lignende miljøer med mere eller mindre nedlagt produktion, lidt lagre og lidt havneaktivitet, men har de senere år været et af Københavns Kommunes særlige udviklingsområder.

Felt I

I dag er store dele af bydelen forvandlet til bolig- og kontorområde med TV2, TDC, Skat og – på netop Havneholmen – Aller Media og Fisketorvet som større arbejdspladser. Aalborg Universitets københavner-filial kom til i 2012, og om et års tid flytter Pandora sit hovedsæde hertil.

Det langsigtede mål for hele Sydhavnen er 19.000 indbyggere og 22.500 arbejdspladser, og i skrivende stund er udviklingen nået nogenlunde halvvejs.

BM / BT / Scanpix

Havneholmen tager altså hul på de sidste ledige kvadratmeter, og helt mod syd er Sluseholmen stort set fuldt udbygget med erhverv og mange ret nye boliger, mens det nuværende Metro-engrosvarehus skal formentlig rives ned og erstattes af boliger.

På Teglholmen lige nord for Sluseholmen ligger en blanding af erhverv, færdige boliger, igangværende boligbyggeri og ledige grunde, og i det sidste kvarter, Enghave Brygge mellem Teglholmen og Havneholmen, har rådhuset netop nikket til lokalplaner, som kan sætte skub i adskillige store boligbyggerier.

Billede 1

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere