Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Himmel og helvede for taglejlighederne

Regeringen har netop fremsat forslaget om omdannelse af uudnyttede tagetager til taglejligheder efter at forslaget har været

i høring blandt en række organisationer - bl.a. Dansk Ejendomsmæglerforening, DE.



DEs mæglerfaglige

chef, Bente Naver, har studeret forslaget, og peger i fagbladet Ejendomsmægleren på en række problemer, der ikke

er taget højde for i forslaget.

Lempelig praksis

Lovforslaget indeholder en bestemmelse om, at ejendommens ejer kan

råde over loftsrum, hvis der anvises lejeren et andet rum. Imidlertid er det ofte et problem, at der ikke findes noget alternativ

til loftsrummet i ejendommen. Her kan en løsning blive, at der opføres en let bygning i gården, der indeholder

de nødvendige opbevaringsrum.



Bente Naver foreslår, at loven får en klausul om, at let byggeri kan opføres

uden hensyn til bebyggelsesprocenten.



Det gør hun, fordi der let opstår problemer med de kommunale myndigheder

i forhold til bebyggelsesprocenten.



Mange ejendomme i de store byer er overbebyggede, og derfor er der risiko for at kommunen

meddeler afslag på ansøgningen om byggeri af de lette bygninger, der skal erstatter loftsrummene.



Omdannelse af

de uudnyttede loftslokaler betyder en udvidelse af bebyggelsesprocenten uden, at der opføres én eneste ekstra kvm.



Bente

Naver mener derfor, at politikerne bør indskærpe over for kommunerne, at de bør være mere lempelige i deres

vurdering, når de behandler disse sager.



- Hvis dette ikke er hensigten, vil der ikke blive mange nye boliger, siger Bente

Naver.

Krav om P-pladser

Der stilles i mange kommuner krav til ejerne af ejendomme om indretning af ekstra P-pladser, når

der skal gives tilladelse til at indrette flere boliger på ejendommen.



Andre kommuner undlader at kræve etablering

for nye P-arealer i forbindelse med indretning af loftsetager, men kræver til gengæld indbetaling til en parkeringsfond

for at opnå tilladelse til byggeri under taget. P-fonden skal sørge for alternative parkeringsarealer for betaleren,

f.eks. parkeringshuse eller underjordiske parkeringsanlæg.



I København forpligtes ejeren til en fremtidig indbetaling

til en P-fond eller til at være med i etableringen af et lokalt parkeringsanlæg engang i fremtiden.



Anlægsudgiften

for en enkelt P-plads i København ligger på 300.000-400.000 kr., og hvis der kommer ekstra udgifter af denne størrelsesorden

er der tale om en alvorlig belastning eller hindring for taglejlighedsprojekterne, vurderer DE. I provinsen er udgiften til etablering

af P-pladser i størrelsesordenen 50.000 kr. på jorden og 125.000 kr. i et P-hus.

Juraen koster

Bente Naver

peger desuden på, at loftsrummet, der er fællesareal for ejendommens beboere, gnidningsløst bør kunne frigøres

fra pantet.



Hvis alle administrative og tinglysningsmæssige procedurer skal overholdes er det ikke urealistisk at forestille

sig en merudgift på 400.000 kr. i en ejendom med 50 lejligheder. Her mener DE, at en såkaldt uskadelighedsattest er vejen

frem, men Justitsminsteriet har set på sagen og vurderer at et sådant arrangement strider mod grundloven.



I forbindelse

med høringen har DE strittet voldsomt imod, at de almindelige regler om elevatorer skal gælde for ejendomme, hvor tagetagen skal

i brug som bolig.



Her er den generelle regel, at ejendomme over to etager skal udstyres med eleva

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen