Del : SMS
Berlingske Business

Her er der gode tider: Så mange får overskud på bolighandlen

Minister vil fjerne husejernes klageadgang Vurdering
I første halvår af 2015 er 75 procent af solgte lejligheder blevet afsat til en højere pris, end de blev købt til, mens tallet for huse og sommerhuse er henholdsvis 62 og 50 procent. Foto:

En bolig er for de fleste ejere både et hjem og en investering. Nu viser nye tal fra boligportalen Boliga, at et stigende antal boligejere ligefrem kan kalde det en god investering.

Artiklen fortsætter under annoncen

I analysen har Boliga undersøgt, hvor mange huse, lejligheder og sommerhuse, som blev solgt med overskud i 2015, og tallene viser, at de mildere vinde på boligmarkedet kan aflæses i antallet af boligejere, som får et plus på kontoen ved salg af deres boliger*.

I første halvår af 2015 er 75 procent af de solgte lejligheder blevet afsat til en højere pris, end de blev købt til, mens tallet for huse og sommerhuse er henholdsvis 62 og 50 procent.

lejlighed

Sammenligner man tallene med de samme perioder i de foregående år, er udviklingen tydelig, og den kan navnligt ses på markedet for ejerlejligheder og huse. Således blev blot 66 procent af lejlighederne af i 1. halvår af 2014 solgt med overskud, mens det drejede sig om 59 procent af husene. Altså en fremgang på ni procentpoint på lejlighedsmarkedet og tre procentpoint på husmarkedet fra 2014 til 2015. På sommerhusmarkedet er det status quo i forhold til sidste år.

Region Nordjylland i front

Kigger man på de enkelte regioner, er der store forskelle på, hvor flest henter en gevinst hjem på bolighandlen.

I Region Nordjylland – der ikke har oplevet den samme rutsjebanetur på boligmarkedet som det øvrige land – er 91 procent af lejlighederne solgt med et overskud, mens det i Region Sjælland blot drejer sig om 48 procent, og på husmarkedet troner Region Hovedstaden højest med 71 procent solgte villaer med overskud.  Her tager Region Sjælland ligeledes bundplaceringen med et overskud i 52 procent af handlerne.

KBH

De hårdt plagede sjællændere kan dog glæde sig over, at antallet af husejere, der kommer ud af salget med skindet på næsen, er steget med seks procentpoint i forhold til samme tidspunkt sidste år.

100 procent i Virum

Nogle steder har stort set samtlige sælgere kunnet konstatere et plus på kontoen. I Virum nord for København er alle huse i år blevet solgt med overskud med Lyngby og København S på anden- og tredjepladsen, mens ejerlejligheder på Frederiksberg C i 98 procent af tilfældene er afsat til en højere pris end købsprisen.

bolig

I det hele taget kan en stor del af hovedstadens sælgere ifølge Boliga være tilfredse med deres boligsalg. I København V og København K har henholdsvis 95 procent og 91 procent af lejlighedssælgerne solgt med overskud, mens Østerbros sælgere i 87 procent af tilfældene har kunnet notere et plus. I Aarhus er C er 90 procent af ejerlejlighederne afsat med overskud.

Se hvor mange boliger, der er blevet solgt med overskud i 2015 i din by:

*I analysen har Boliga sammenlignet tinglyste salgspriser i hvert halvår siden 2011 med hver enkelts boligs foregående tinglyste salgspris. I undersøgelsen er der udelukkende medtaget boliger, der senest har været udbudt via en ejendomsmægler eller via Boliga Selvsalg, og undersøgelsen dækker kun boliger, der er solgt i almindelig fri handel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere