Del : SMS

Frederiksberg får nyt højhus

nr 2
Bispeengbuen fra 1972 ligger tæt på grunden med det kommende »ungdomshus« på den nordlige del af Frederiksberg. Facaden mod nord får glasinddækkede svalegange, der skal mindske generne fra den trafikerede »næsten-motorvej« tværs gennem hovedstaden. Foto:

I næste måned går arbejdet med ungdomsboliger i otte etager i gang. Byggeriet til 200 millioner kroner får Lidl-butik og Falck-station.

Artiklen fortsætter under annoncen

Om få uger går de første håndværkere i gang, og flyttebilerne kan bestilles til det tidlige 2017: Da skulle et otte etager og 30 meter højt byggeri på grænsen mellem Frederiksberg og Nørrebro stå klart med 124 ungdomsboliger, en Lidl-lavprisbutik på omkring 1.000 kvadratmeter og en mindre Falck-station på cirka 700 kvadratmeter.

Byggeriet er udviklet af det jyske entreprenør- og udviklingsselskab KPC, og boligselskabet FSB overtager ungdomshyblerne.

»Vi forventer en godkendelse fra Frederiksberg Rådhus i løbet af maj, og i samme måned begynder nedrivningen af den gamle Falck-station,« forklarer administrerende direktør Bjarne Larsson fra FSB.

nr 1

De overordnede rammer for byggeriet er for længst behandlet lokalpolitisk, men som alment boligselskab skal FSB også have et nik til den mere detaljerede økonomi på 146,5 millioner kroner for studieboligerne, hvor kommunen betaler en del af regningen.

Den samlede projektsum nærmer sig dermed et par hundrede millioner kroner, og projektet har været flere år undervejs. Det blev omtalt i Berlingske Business i februar 2013, men siden er økonomien og sags-behandlingen for studieboligerne trukket ud, og så viste området sig at ligge så lavt og vand-udsat, at kommunen gennemførte undersøgelser vedrørende mulige skybrud.

Tæt på trafikstøj
Byggeriet ligger på en grund med en forlængst lukket Falck-station. Beliggenheden er på sin vis attraktiv – ud til Nordre Fasanvej og tæt på butikker, store buslinjer og Fuglebakken Station – men samtidig udfordrende, fordi grunden ligger lige ud til Bispeengbuen, der siden 1972 har skåret sig gennem hovedstadens tætte bebyggelse, nærmest oven på kommunegrænsen mellem det nordlige Frederiksberg og den sydlige del af Nørrebro.

PIX-Nyhavn

Flere projekter med almindelige boliger er strandet på grund af trafikgenerne. FSB og KPC har forsøgt at løse udfordringerne ved at etablere ungdomsboliger, som er på godt 40 kvadratmeter, langt de fleste med ét værelse. Modsat normalt nybyggeri får lejlighederne kun vinduer på bygningens ene side, nemlig mod syd, mens facaden mod nord og Bispeengbuen får svalegange, »indpakket« i glas, der skal dæmpe lydgenerne fra den stærkt trafikerede næsten-motorvej.

FSB forventer, at boligerne bliver lette at leje ud. I hovedstaden er der kraftig efterspørgsel på studieboliger, og kun få kilometer væk ligger blandt andet CBS og LIFE, den tidligere Landbohøjskole, som nu er opslugt af Københavns Universitet.

frbc1

En anelse mod nord får hovedstaden to andre studiehøjhuse: Som omtalt i Berlingske Business Ejendomme i sidste uge vil Ejendomsselskabet Norden på Nuuks Plads bygge 15-20 etager med blandt andet 100 kollegieboliger, og på Borgmestervangen ved Nørrebro Station spenderer Danica Pension en lille milliard på 700 studenterboliger fordelt på syv punkthuse på 7-12 etager og et højhus med hele 29 etager.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere