Del : SMS
Berlingske Business

Entreprenører tjener mere på at bygge mindre

20busNordhavnen 03.jpg
De store entreprenører er blevet bedre til at tjene penge trods historisk lav byggeaktivitet.

Efter flere års byggekrise formåede de store entreprenører sidste år at flerdoble indtjeningen trods presset omsætning. Fortsat fokus på økonomi og risici er nødvendigt med udsigt til flere drøje år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Svagt faldende omsætning og flerdoblet indtjening.

Sådan lyder den ultrakorte version af en brancheanalyse fra Berlingske Research baseret på 2013-tal fra landets største bygge- og anlægskoncerner.

Billedet står i skarp kontrast til den tilsvarende kortlægning for et år siden: Da var omsætningen steget fire procent, men indtjeningen blev forværret, og samlet fik de dengang 26 omfattede entreprenører et underskud efter skat på 415 millioner kroner.

Aarsleff-1.jpg

I den nye analyse, nu med 31 koncerner, er salget skrumpet halvanden procent fra året før, men bundlinjen er seksdoblet til en lille milliard kroner i overskud efter skat.

NCC Domicil.

En stor del af forklaringen er, at kæmpestore MT Højgaard har fået vendt et stort tab i 2012 på grund af nedskrivninger på komplicerede byggesager til et lille plus i 2013. Samtidig havde Pihl & Søn et næsten lige så stort underskud i 2012, men gik konkurs i august 2013 og kan derfor ikke medvirke i dette års analyse, som er baseret på tre års regnskaber.

»Men de gode resultater er overraskende bredt funderet. Byggekrisen har varet længe, og mange har tilpasset prisstrukturen og giver ikke længere tilbud med »panikpriser« for at få omsætning. Det er resultatet af en forbedret ledelsesindsats. Før var der mange steder en teknisk begejstring, mens vi nu ser en management-tilgang,« siger Curt Liliegreen, ekspert i byggebranchen og sekretariatschef i Boligøkonomisk Videnscenter under Realdania.

Styr på projekter

En lignende melding kommer fra branche-organisationen Dansk Byggeri.

»Virksomhederne har haft øget fokus på lønsomhed og mindre på omsætning. De udvælger i højere grad projekter og byder ikke på så mange projekter, for det er dyrt at udregne tilbud. Virksomhederne er blevet grundigere til at vurdere projekter, til at planlægge og styre og til at undgå og mindske risici,« siger seniorøkonom Finn Bo Frandsen.

Byggeplads

Indsatsen betyder på brancheniveau, at afkastningsgraden blev løftet fra godt to procent i 2011 og 2012 til seks procent sidste år, og flere virksomheder ligger endda noget højere.

Langstrakt krise

Men det ændrede fokus er ifølge eksperterne også nødvendigt, fordi byggekrisen ser ud til at fortsætte, selv om den begyndte helt tilbage omkring 2007 og siden blev forstærket af finanskrisen fra efteråret 2008.

»Vi er fortsat i en byggekrise med historisk lav byggeaktivitet. For eksempel er boligbyggeriet lavere end under Anden Verdenskrig, og vi vil fortsat have meget lav byggeaktivitet nogle år frem, i hvert fald de næste to år,« vurderer Curt Liliegreen.

Branchen døjer med, at der ikke rigtig er kommet gang i dansk økonomi – og at der heller ikke er udsigter til det. Samtidig peger de seneste nøgletal på, at det ikke går bedre i det øvrige Europa, der ellers kunne trække Danmark i gang.

kraner

Blandt lyspunkterne er sygehusprojekter, store renoveringer i den almene boligsektor og de meget omtalte trafikprojekter som de forskellige metroudbygninger, Femern-forbindelsen, København-Ringsted-jernbanen over Køge og letbaner flere steder i landet.

Problemet er blot, at aktiviteterne fra de store anlæg er fordelt ud over flere år, så effekten i hvert enkelt år slet ikke kan opveje de historisk store dyk i boligbyggeriet og erhvervsbyggeriet.

Også boligbyggeriet kan snyde, for flere steder i København bliver der bygget masser af lejligheder. Men det er netop kun i hovedstaden. På landsplan ligger antallet af nybyggede boliger historisk lavt, og det er tilmed langt overvejende lejligheder og kun meget få af de større og dyrere parcel- og rækkehuse.

Overordnet har byggebranchen nydt godt af håndværkerfradraget og af reparations-arbejde efter de to storme i slutningen af 2013. Her er jobbene dog i høj grad gået til mindre og mellemstore håndværkere og i mindre grad til de større entreprenører.

Rockwool rationeret

Lidt brutalt udtrykt har krisen givet den tilbageværende del af bygge- og anlægsbranchen to fordele.

For det første har en lang række konkurser tyndet ud i geledderne, især i 2009 og 2010, og nu står de stærkeste tilbage med færre konkurrenter.

For det andet betyder de hårde tider i branchen og den lave vækst i samfundsøkonomien, at både byggelønninger og priser nærmest står stille.

kraner

Da byggeboomet buldrede allermest i midten af 00erne, gav det virksomhederne problemer, at tilbudspriserne lå fast, mens lønningerne og priser på byggematerialer spurtede opad, hvis det overhovedet var muligt at skaffe mandskab og materialer – en periode var isoleringsbats fra Rockwool således rationerede.

Curt Liliegreen opsummerer det på denne måde:

»Der vil næppe opstå flaskehalsproblemer, fordi vi i dag har flere østeuropæere, og med konjunkturerne både herhjemme og i udlandet ligger en ny Rockwool-rationering nok ikke lige om hjørnet.«

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere