Berlingske Business

Ejendomsinvestorer flokkes om danske hoteller

133183160.jpg
Foto: Iris.

Skyhøje priser på klassiske investeringsejendomme får investorer til at kigge på nye områder. I første halvår var næsten halvdelen af investeringerne »alternative«. Blandt andet hotelejendomme er eftertragtede, og tendensen kan ændre bybilledet i de kommende år.

Det kan ofte være svært at se, hvad de store linjer i den økonomiske politik betyder i den praktiske verden. Men engang imellem bliver det konkret helt ned på gadeplan, og for eksempel vil centralbankernes intense bestræbelser på at holde renten nede ændre hotelmarkedet:

Gamle hoteller vil blive solgt til andre operatører, nye hoteller vil blive opført, og for eksempel eksisterende kontorejendomme kan blive ombygget til hoteller.

alm brand bygning

Teknikken er den, at den europæiske centralbank, ECB, lader seddelpressen gå, for dermed at købe obligationer med arme og ben. Det tvinger renten ned, og så må investorer søge afkast andre steder. På den måde er priserne på aktier blevet skyhøje, og investorerne er søgt videre til ejendomsmarkedet.

Men nu er priserne på klassiske investeringsejendomme også presset så meget op, og investorerne må søge ud i randen af markedet efter nye muligheder. Det er her, at blandt andet hoteller kommer ind i billedet.

I de statistiske opgørelser for ejendomsmarkedet har de ligget diskret i kategorien ”andet”, som traditionelt har udgjort under 20 procent af markedet, mens bolig-, kontor-og butiksejendomme tilsammen har stået for 80 procent eller mere. Men i første halvår har ”andet”-kategorien stået for hele 42 procent af omsætningen, anfører RED Property Advisers i sin nye markedsrapport.

I kategorien er det endnu især logistikejendomme, og så altså hotelejendomme, der fylder op. I år har vi set Pensiondanmark og ATP købe Mariott Hotel på Kalvebod Brygge i København, og senest har Arp-Hansen solgte Gran Hotel på Vesterbrogade til svenske Midstar Hotels.

518897305.jpg

De bedste hotelejendomme bliver i dag handlet til priser, så køberne opnår et afkast på blot 4,5 procent om året, vurderer Frederik Falck fra RED Property Advisers.

»Vi er allerede på vej ned i et niveau, hvor det er tvivlsomt, om man kan komme længere ned,« siger han.

Investorerne er da også for længst begyndt endnu længere ude på ejendomsmarkedet randområder.

”Vi ser også mere aktivitet på ungdomsboliger, men det er ikke oppe på niveauet med hoteller. Der er også grundsalg, og så har vi set et par handler i parkeringshuse,” siger Frederik Falck.

02MAG20170615-190358-3-11#2.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen