Del : SMS
Berlingske Business

DTU udvikler super-beton

Superbeton
Foto:

Nye konstruktionsprincipper for beton kan halvere materialeforbruget, reducere miljøbelastningen og muliggøre hidtil uset arkitektur.

Artiklen fortsætter under annoncen
Nye banebrydende konstruktioner gør det muligt at erstatte traditionelle dyre og energikrævende beton- og stålkonstruktioner med billigere og mere miljøvenlige betonkonstruktioner.

Superlette konstruktioner, som den nye teknologi hedder, er udviklet på Danmarks Tekniske Universitet, og vejer op mod 50 procent mindre end nuværende stål- og betonkonstruktioner. Derved kan såvel bygge-omkostningerne som CO2-emissionen reduceres betragteligt i forbindelses med produktion, transport og opførelse.

Foreløbige beregninger viser, at der eksempelvis ved opførelse af et 90.000 m² stort indkøbscenter kan spares op mod 5.000 ton CO2 ved at anvende superlette konstruktioner i stedet for konventionelle beton- og stålkonstruktioner. Det svarer til den mængde CO2 en bil udleder, hvis den kører en strækning svarende til 1000 gange rundt om jorden.

Den nye teknologi, som netop er internationalt patenteret, er udviklet af docent Kristian Hertz fra DTU, Institut for Byggeri og Anlæg, med speciale i bygningskonstruktioner. Han har tidligere blandt andet været tilknyttet som rådgiver på projekteringen af udenrigsministeriet i Saudi Arabien og ombygningen af Det Kongelige Teater i København.

Ny teknologi sætter arkitekturen fri

De nye konstruktioner vil ikke alene reducere materiale- og energiforbruget til gavn for miljøet og samfundsøkonomien. De kan også ændre fremtidens arkitektur, fordi naturlige konstruktionsformer som
buer og hvælv bliver billigere end firkantede.

Desuden isolerer de nye konstruktioner godt og er mere modstandsdygtige over for brand, jordskælv og eksplosioner end de nuværende.

-
Byggeriet er Danmarks største erhverv. Ifølge tal fra Betonelement-Foreningen er den årlige betonelement-produktion i Danmark omkring en mio. tons, og dertil kommer produktion af pladsstøbt beton og stål. Kan blot en brøkdel af materialeforbruget reduceres samtidig med at byggeprocessen optimeres, vil det flytte grænserne for, hvad ressourceøkonomisk og bæredygtig arkitektur vil sige, siger Kristian Hertz.

Den nye teknologi, som kan anvendes ved opførelse af bygninger, haller, broer, stadions, offshore konstruktioner, tunneller ja, endda skibe, præsenteres i det næste nummer af det anerkendte tidsskrift Magazine of Concrete Research og er allerede indført i undervisningen ved DTU.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere