Del : SMS
Berlingske Business

Derfor bør MT Højgaards ejere fusionere

Jernbanebroen i Aalborg mangler stadig.: Siden Jernbanebroen i m
Foto:

Der er flere forhold, som taler for en kommende fusion mellem de to holdingselskaber Monberg & Thorsen og Højgaard Holding. Men en af de mest overskyggende er, at det bedre kan bane vejen for en børsnotering af delebarnet MT Højgaard.

Artiklen fortsætter under annoncen

Sådan lyder det fra bestyrelsesformændene fra Monberg & Thorsen og holdingselskabet bag, som i en meddelelse torsdag fortalte om sonderingen i forhold til en fremtidig fusion.


- Først og fremmest synes vi, at det er et godt tidspunkt, fordi vi er ved at nå nogle gode resultater i det fællesejede barn, MT Højgaard, siger Niels Lykke Graugaard, bestyrelsesformand i Monberg & Thorsen, til Ritzau Finans.


I dag er de to holdingselskabers hovedaktivitet entreprenørkoncernen MT Højgaard, som Højgaard Holding ejer 54 pct. af, mens Monberg & Thorsen sidder på 46 pct.

Ifølge Christine Thorsen, som er bestyrelsesformand i Ejnar & Meta Thorsens Fond - fonden bag Monberg & Thorsen - vil en fusion mellem de to holdingselskaber være med til at sikre bedre rammer for delebarnet.


- Vi forventer, at det vil give bedre betingelser for MT Højgaard-koncernens fortsatte udvikling, og at det vil lette selskabets adgang til finansiering. Og samtidig vil det give en mere enkel, operationel og transparent struktur, siger hun til Ritzau Finans.

Den udlægning bakkes op af Niels Lykke Graugaard, der mener, at en fusion mellem de to børsnoterede holdingselskaber vil give bedre betingelser fremadrettet for MT Højgaard.

- Vi håber på, at de er ambitiøse, har planer om at udvide og måske foretage opkøb på et tidspunkt. Og så vil en simplere ejerstruktur give mulighed for at få adgang til fondsbørsen. I den sammenhæng kan vi se nogle muligheder, der kan åbne sig for dem. Det kan vi ikke gøre, når vi er et ikke-børsnoteret selskab med to børsnotede moderselskaber, forklarer han.

Bestyrelsesformanden fra Monberg & Thorsen fortsætter med at nævne, at man gennem flere år har talt om en børsnotering af MT Højgaard, som i princippet også kunne være sat i søen.


Men som han selv siger, ville det være umådeligt besværligt og dyrt at føre et nyt selskab ind på børsen. Derfor giver det ifølge ham bedre mening med den fusion, der nu bliver undersøgt.


- Det vil sige, at man får et MT Højgaard, som over sig har ét holdingselskab, der ejer alle aktierne i selskabet, og som så er børsnoteret. Det er en simplere konstruktion, og så begynder vi også at kunne opføre os lidt mere som et almindeligt børsnoteret selskab, siger Niels Lykke Graugaard.

I torsdagens fællesmeddelelse fra Monberg & Thorsen og Højgaard Holding fremgår det, at en sammenlægning blandt andet rejser en række fondsretlige problemstillinger, der skal vurderes nærmere.

De problemstillinger betyder, at der ikke ventes en sammenlægning foreløbig. Men en endelig fusion ventes dog at kunne ske fra foråret 2017. Hvem der herefter bliver det fortsættende selskab, er endnu uvist, forklarer Niels Lykke Graugaard.

- Det er ikke så meget et spørgsmål om, hvem der er det fortsættende selskab, som hvad der er det smarteste ud fra en række juridiske og skattemæssige vurderinger. Det er sådan set ikke noget kardinalpunkt. Vi gør det, der er det smarteste i situationen, siger han og fortsætter:


- Det er klart, at når man fusionerer to selskaber, så gør man det som regel på den måde, at man lader det ene være det fortsættende selskab. Men det er en del af sonderingen at finde ud af, hvad der vil være optimalt at gøre.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere