Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Danske investorer står over på dansk logistik

1
Selv om væksten i logistik er høj i Danmark, er den kun en skygge af væksten i for eksempel Kina. Her har nogle danske investorer allerede høstet erfaringer med investeringer i segmentet. Foto:

Danske institutionelle investorer har ikke tradition for at investere i lagerejendomme. Med fremkomsten af den moderne logistik er det ved at ændre sig, men i første omgang kan det være lige så interessant for investorerne at gøre sig de første erfaringer i udlandet.

Når CBRE skal formidle kontakt mellem virksomheder, der har brug for logistikejendomme, og potentielle investorer, så er det især udenlandske fonde og lignende, der melder sig på banen til at udfylde den sidste funktion.

Ejendomsinvestorer vælger ofte at lægge broderparten af deres investeringer på lokale markeder, som de har forstand på. Det gælder også i Danmark, hvor for eksempel pensionsselskaber deltager lystigt i udviklingen af især boliger, men også af butikker og kontorer.

1


Men på industri- og logistikejendomme er det anderledes. Dette segment anses som mere kompliceret, og mange har også trukket følehornene til sig i de vanskelige år, hvor tomgangen var høj og salgspriserne lave.

Nu, hvor markedet sprudler, er det ikke bare sådan lige at hoppe med på vognen igen, og derfor lader de andre stå for udviklingen. Så kan de måske senere gå ind som langsigtede ejere.

Værdifulde ejendomme gik familiefonds næse forb

Brug for kompetencer

SEB Ejendomme er et af de selskaber, der har trukket sig fra industri- og logistikejendomme. Den ejendom, man havde i dette segment, blev solgt i 2015, oplyser direktør Solveig Rannje. Og der er ikke umiddelbart planer om at foretage nye investeringer i logistikejendomme.

»Vi har ingen planer om at foretage investeringer i logistik på den helt korte bane. Men jeg kan ikke afvise, at vi på længere sigt også vil kigge på logistikejendomme,« siger Solveig Rannje.

»Lige nu er vores volumen, hvor den skal være, så vores fokus er mere på at udvikle vores eksisterende ejendomme, og vi har ikke på samme måde behov for nye investeringer. Logistik er også et felt, hvor man skal have nogle kompetencer, og det kræver igen, at der er en vis kritisk masse, før man går ind med direkte investeringer,« uddyber hun.

I PFA Ejendomme understreger direktør Michael Bruhn, at der absolut ikke er en nogen principiel modvilje mod at investere i logistik. Tværtimod er selskabet allerede medejer af tre forskellige logistikejendomme på Vestegnen og i Køge, og sammen med andre pensionsselskaber har man investeringer for cirka 7 mia. kroner i nordisk logistik.

Ikke for amatører

»Vi investerer også kraftigt i Asien, ligesom vi har investeringer i USA og Europa,« siger Michael Bruhn.

»Men,« siger han, »der er nok en reminiscens fra gamle dage, hvor institutionelle investorer ikke købte blandede kontor- og lagerejendomme i for eksempel Taastrup. Men der er stor forskel på sådan en multibrugerejendom og så en stor og moderne logistikejendom. Det sidste er absolut et institutionelt produkt, og det er også noget, vi investerer rigtigt meget i, og som hvor vi tror på. I Kina er der jo næsten ingen ende på, hvor meget logistik der er behov for.«

»Men det er heller ikke sådan, at det er interessant, bare fordi det er logistik. Sådan nogle ejendomme kan også hurtigt blive umoderne. Så skal det ikke længere være 10 meters højde til loftet, men 15 eller 20 meter, og så skal der være nogle helt specielle porte. Det marked udvikler sig enormt hurtigt, og hvis du gerne vil leje ud til Amazon, nytter det ikke noget, at du bare kommer med 10.000 kvadratmeter. Så det er ikke et marked for amatører. Det udvikler sig næsten lige så hurtigt, som internethandlen gør,« siger Michael Bruhn.

vejarbejde

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen