Del : SMS

Danmarks nye kæmpestation svæver over to motorveje

Cobe Køge hoved
Overskrift
Den nye station skal sammenbinde S-toget øst for Køge Bugt-motorvejen og den nye Ringsted-bane vest for motorvejen. Derfor får stationen en 225 meter lang kombineret gangbro og ventesal med udsigt over landskabet.
Cobe Køge 1
Overskrift
Sådan kommer den 225 meter lange kombinerede gangbro og ventesal på Køge Nord-stationen til at se ud.

Kæmpestationen på den kommende København-Ringsted-højhastighedsbane bliver en kvart kilometer lang - og er tegnet af danskere, som slog japanere og franskmænd i arkitektfinalen.

Artiklen fortsætter under annoncen

DSB, Banedanmark og Køge Kommune har fredag eftermiddag løftet sløret for den kommende Køge Nord Station på den kommende højhastighedsbane mellem København og Ringsted: Den skal tegnes af de danske arkitektfirmaer COBE og Dissing + Weitling i samarbejde med ingeniørhuset Cowi.

koegekoncept

Og den nye station bliver en af Danmarks mest spektakulære. Den skal nemlig sammenbinde S-toget, som ligger øst for Køge Bugt-motorvejen, og den nye Ringsted-bane vest for motorvejen.

Derfor får stationen en 225 meter lang kombineret gangbro og ventesal med udsigt over det østsjællandske landskab. Motorvejen har dobbeltnavnet E20 og E47, og lidt syd for den kommende station deler den sig - E20 drejer mod vest til Odense og Jylland, mens E47 fortsætter mod syd.

Corydon besøger sygehusbyggeri

Stationen står efter planerne færdig i slutningen af 2018, og borgmester Flemming Christensen (K) og det øvrige byråd håber, at den kan rykke Køge mentalt tættere på hovedstaden - og sætte yderligere styrke på købstadens medvind. Køge vandt det store regionale slagsmål om et supersygehus, har omfattende byudvikling med Køge Kyst-projektet i centrum og ved havnen - og har samtidig pæn succes med sit store transportcenter tæt ved motorvejen og den kommende Køge N-station.

Køge

dsfsdf

SWITZERLAND/

"Vi har tegnet et symbol på den udvikling, Køge som by i gennemgår i disse år. En udvikling, der vil blive materialiseret i broen og dens anlæg, der ud over at være det trafikale midtpunkt i regionen også vil være et markant vartegn for området," siger Dan Stubbergaard, indehaver og kreativ direktør i COBE.

Køge skal dog slås eller forhandle nærmere med DSB det næste par år. Byen har nemlig en interesse i hyppige stop for de regionale og internationale tog, så pendlerrejsetiden til København bliver stort set halveret. Derimod vil DSB nok have færre stop, som er lig med afbrydelser og længere rejsetid for de mange rejsende, der ikke skal af eller på i Køge.

Under alle omstændigheder var beslutningen om at lægge Ringsted-banen over Køge med en ekstra station dér en appelsin i købstadens turban. Selv med få stop for togene på højhastighedsbanen får kommunen med den kæmpe station et ekstra stop på s-togslinjen og vil byudvikle store åbne arealer ved den kommende langstrakte station.

Sidste sommer udpegede flere eksperter over for Berlingske Business Køge som et af de steder, hvor boligpriserne kan få et ekstra løft i kraft af store trafikinvesteringer - "et kvantespring for Køge" kaldte en ekspert planerne om den store station.

Trafikprojekter

Trioen COBE, Dissing + Weitling og Cowi vandt finalen i konkurrencen om Køge Nord foran et japansk og et fransk rådgiverhold samt de danske arkitekter Gottlieb Paludan.

koegekoncept

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere