Berlingske Business
LIVE
10:16 Mærsk-aktier falder efter sænket kursmål

Daglejer-firmaer på vej frem i byggeriet

Den lille håndværksvirksomhed, der springer fra tue til tue, er ikke vild med for mange på lønningslisten. Derfor

er flere og flere ansatte i byggeriet blevet selvstændige. Daglejere eller momsregistrerede svende.


Kært barn har

mange navne. Men i hvert fald er det udtryk for, at de tradionelle ansættelser i byggeriet knager i fugerne. Det mener økonom

i Byggeriets Arbejdsgivere, BYG, Jonas Møller.


- Vi har set tendensen i England og USA og den er også slået

igennem i Sverige. Vores hidtidige arbejdsmarked har været bygget op omkring industrisamfundet -og nu er vi nået til en

epoke med justeringer. Og tendensen med de momsregistrerede svende er en af tilpasningerne, siger han.


BYG ser ikke noget problem

i tendensen, hvis bare de nye enkeltmandsvirksomheder lever op til overenskomster, arbejdsmiljøregler og skattereglerne.


-

Der er en risiko for, at enkeltmandsvirksomhederne kan omgå reglerne. Hvis en håndværker, der er blevet selvstændig,

kun arbejder for ét firma, så skal han sidestilles med en lønmodtager. Derfor opfordrer vi til, at man som selvstændig

skal have flere kunder, siger Jonas Møller.



Fordel for nogle

Tal fra Danmarks Statistik viser, at der er stigning

på 18 procent i forhold til 1995, når det gælder enkeltmandsfirmaer. Men BYG pointerer, at de virksomheder i bygge-og

anlægssektoren, der altid kun har bestået af en en mester, også tæller med. Og det er der ikke noget nyt i.


Det,

der sker i byggebranchen, ligner det, der er sket for sygeplejeskerne. De har også meldt sig til vi-karbureauer, der så

ansætter dem til højere pris, end hvis de var fastansatte. Markedsmekanismerne slår igennem på arbejdsmarkedet.


BYG

vurderer, at de momsregistrerede svende vælger friheden.


Det, at de selv kan bestemme, hvordan og hvorledes de vil arbejde.




Men der er ingen tvivl om, at tendensen popper op, fordi det går godt i byggeriet.


- Vi ser det ikke som noget problem.

For der er en række områder, hvor det kan være positivt om nemmere at ansætte en enkeltmand med eget firma

som underleverandør end at ansætte en, der skal fyres en måned efter. Især hvis det gælder meget

specialiserede opgaver, konstaterer Jonas Møller.


Økonom i Håndværksrådet Bo Sandberg mener,

at det, at flere vælger at blive selvstændige overordnet skyldes den måde arbejdsmarkedets er organiseret på.


-

De ansatte kan forholsvis let drøne ud og ind af virksomhederne, fordi opsigelsesvarslerne er rimelig korte. Havde de ansatte

for lange opsigelsesvarsler ville de måske slet ikke blive ansat.


- Og fordi dagpengene er så høje er det

ikke nogen økonomisk katastrofe for folk, hvis de skal gå arbejdsløse i et par måneder. Derfor er selve springet

til at blive selvstændig ikke så stort, siger Bo Sandberg og fortsætter:


- Der er ingen tvivl om, at de tiltrækkes

at selve kulturen ved at være selvstændig. Det, at blive sin egen herre, er en stor tilfredstillelse. For rent økonomisk

er det ikke den store forskel - men kulturelt giver det et løft.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen