Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

City affolkes mens opsving udebliver

Det storkøbenhavnske kontorudlejningsmarked har været præget af en meget lav aktivitet i det første halvår

af 2002. Det viser den seneste analyse af markedet, som erhvervs-ejendomsmæglerne Sadolin & Albæk har lavet.


De

storkøbenhavnske virksomheder trækker beslutningerne i langdrag og analyserer behovene ekstra grundigt, før de

pakker flyttekasserne. Det betyder, at markedet for kontorudlejning nærmest har været gået i stå det seneste

halvår, viser analysen, der dog samtidig vurderer, at der er tale om et forbigående fænomen.


- Det, vi ser,

er nok ikke så meget anderledes fra andre brancher. Det opsving, som alle tror kommer, lader vente på sig, siger partner

i Sadolin & Albæk, Peter Winther, der bygger sine vurderinger på antallet af ledige lokaler og tomgangsperioden mellem

hver udlejning.



Fordoblet kontorareal

Analysen viser, at det ledige kontorareal i Københavns Indre By i perioden

januar til oktober 2001 næsten fordobledes fra 90.000 kvm til 170.000 kvm.


For hele hovedstadsområdet steg tallene

fra 170.000 til 300.000 kvm, og selvom oplysningerne er fra sidste år, vurderer Peter Winther, at denne udvikling kun er blevet

yderligere forstærket i det seneste års tid.


Det samme indtryk gør sig gældende på tomgangsperioden,

hvor over 80 pct. af de lediggjorte lejemål i City for 1-2 år siden blev genudlejet inden for seks måneder.


Selvom

der er tale om vurderinger, er denne tomgangsperiode markant forøget i dag, understreger analysen.



Dynamik

Reelt

er der tale om en ledighedsprocent på tre pct. Sidste gang den lå på det niveau var i midten af 1997, og højeste

niveau nåede ledigheden med 5,5 pct. i 1995.


Hvorvidt en stigning fra to til tre pct. over halvandet år er noget

at råbe vagt i gevær over, afhænger af, hvem man spørger.


Administrerende direktør for ejendomsrådgiver-firmaet

CB Richard Ellis'''' danske kontor, Peter Witsten, mener, at en vis ledighed giver dynamik på markedet, men han erkender, at det

går langsommere med beslutningerne lige nu.


- Generelt mener vi, at en tomgangsprocent mellem tre og fem procent er til

gavn for markedet, akkurat som det er tilfældet på arbejdsmarkedet. Men derudover oplever vi rent faktisk en stigende

efterspørgsel på mindre kontorarealer i øjeblikket, siger han.


- Det, der især betyder noget er, at

beslutningerne om at flytte er tilbage i en rytme som for fire-fem år siden. Beslutningsprocessen går langsommere og mange

analyserer og reviderer deres strategier og behov grundigere inden de vælger deres nye kontorer, siger Peter Witsten.


Resultatet

gør det ikke lettere at skaffe lejere til de mange nye domicilerne, der ifølge Peter Witsten er et marked, der går

trægt. Det er mindre kontorlokaler af en sekundær kvalitet, der nu får en chance, vurderer Peter Witsten.


Sadolin

& Albæks analyse stiller derimod spørgsmål ved, om de mange ledige kontorlokaler i Indre By fortsat vil være

attraktive for virksomhederne, eller om de med fordel kunne omdannes til boliger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen