Del : SMS
Berlingske Business

Byggefesten raser i København - og det bliver endnu vildere

Amagers Manhatten. Nybyggede "højhuse" på Amager Strandvej
Overskrift
Amagers Manhatten. Nybyggede "højhuse" på Amager Strandvej Foto:
ørestad
Overskrift

Sidste år fik hovedstaden det højeste antal nye boliger siden finanskrisens start, og i år bliver der bygget endnu mere - men måske alligevel ikke. nok, mener overborgmester og byggebranche.

Artiklen fortsætter under annoncen

I 2014 fik hovedstaden 2.546 nye boliger - det var næsten en tredobling fra året før og er det højeste antal nye boliger, siden finanskrisen satte ind i 2008.

Det fremgår af en dugfrisk opgørelse fra Økonomiforvaltningen på Københavns Rådhus. Afdelingen skønner, at antallet i år vil nå et niveau omkring 4.000 boliger. Det er stort set på niveau med 2007 - dengang fik byen 4.112 ekstra boliger, den højeste tilvækst siden 1950erne.

"Jeg er rigtig glad for, at vi er tilbage på niveauet før krisen. Nogle af dem, der bor i byen, drømmer om en større lejlighed, og det kan de få med nybyggeriet. Det frigør mindre lejligheder for eksempel i brokvarterne til studerende, og den mobilitet på boligmarkedet er vigtig for en by som København," siger overborgmester Frank Jensen (S).

Hovedgaden

Han deltager i disse dage på den internationale Mipim-ejendomsmesse i Cannes. Her håber han og kommunen blandt andet at tiltrække nye investorer, som dels kan skyde penge i nybyggeri, dels investere i eksisterende ejendomme i hovedstaden. Og overborgmesteren frygter ikke, at temperaturen er blevet for høj inden for boligbyggeriet i hans kommune.

"4.000 nye boliger om året er snarere for lavt end for højt, hvis vi ikke skal ende med en prisboble på boligmarkedet. Hovedstaden oplever i øjeblikket en tilflytning på 10.000 mennesker om året, og vi skal bruge 45.000 ekstra boliger frem til 2025," siger Frank Jensen.

Felt G

Dansk Byggeri deler vurderingen og pointerer, at København også har brug for ældreboliger, og at der er kommet en større andel af enlige.

"Et niveau på 4.000 nye boliger om året er et skridt i den rigtige retning, og behovet er demografisk betinget - der bliver ikke bygget spekulativt. Der er også en opsamlet en pukkel af efterspørgsel fra tidligere år," siger cheføkonom Bo Sandberg.

Han peger også på, at mens byggeriet buldrer derudad i København, så går det anderledes trægt i stort set resten af landet med Aarhus som en af få undtagelser.

Calrsbergobyen

"Når man taler med politikere og journalister, der overvejende færdes i hovedstaden, så tror mange af dem, at byggeriet går fint, Men boligbyggeriet befinder sig stadig på et lavt niveau, selv om retningen i øjeblikket er positiv. På landsplan er der et stort behov for nye boliger i universitetsbyerne," siger Sandberg.

I København dukkede de nye boliger sidste år især op på Østamager og Holmen/Christianshavn samt i Ørestad og Sydhavnen og til dels i Valby Syd. I Nordhavn er en masse byggeprojekter i gang, men de er typisk først klar til indflytning i år eller næste år.

DISA Overview.jpg

På landsplan nåede boligbyggeriet et lavpunkt i 2013 med 10.000 nye parcelhuse, rækkehuse og lejligheder. Det steg sidste år til 11.500 og stiger yderligere til 12.500 i år og 14.000 boliger i 2016, anslår Dansk Byggeri. Historisk har niveauet dog ligget omkring 27.000 nye boliger om året og bør komme op på mindst 20.000 enheder, mener organisationen og peger på nedslidning af gamle boliger og øget efterspørgsel.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere