Berlingske Business
LIVE
18:01 På gensyn i morgen

Byggechef vil møde lejere i øjenhøjde

14BUEBAGSIDEN--094036.jpg
Charlotte Nørbak. Foto: PR

Domea.dk’s nye byggechef, Charlotte Nørbak, har båret det demokratiske og inkluderende med sig som en rød tråd igennem hele sin karriere. Hun ser spredning, mangfoldiggørelse og mindre boliger som løsningen på de udsatte boligbyggeriers udfordringer.

Charlotte Nørbak er på nogle punkter kommet tilbage til der, hvor hun startede sit arbejdsliv, nemlig inden for det almene boligbyggeri. 1. september sidste år tiltrådte hun som byggechef i Domea.dk - selskabets første kvindelige af slagsen - og samlede dermed sine erhvervsmæssige erfaringer med henholdsvis byggeri og ledelse i en ny kontekst, hvor forening og forretning går hånd i hånd.

Som leder er hun den inkluderende type, fortæller hun, og uanset, om hun sidder i stuen hos en lejer, står på byggepladsen eller er til møde på borgmesterkontoret, prioriterer hun at lytte og møde folk i øjenhøjde.

BIG

»Jeg arbejdede også inden for det almene boligbyggeri de første ti år af min karriere, så det med beboerdemokratiet kan man sige, at jeg har fået ind som min første indlæring. Nu er jeg tilbage, selvfølgelig i en helt anden position, men det demokratiske har jeg taget med mig. Jeg har altid sat på min dagsorden at lytte til alle og kunne møde mennesker i øjenhøjde. Det kan være på en byggeplads eller med beboere i deres stue, hvor jeg taler med dem om deres udfordringer. Den næste dag skal jeg måske til møde med en borgmester eller med erhvervsfolk og ledere i ejendomsbranchen. Min grundholdning er, at alle mennesker, uanset position eller udgangspunkt, har noget at byde på, og der er ofte noget, der er værd at lytte efter, når man tager sig tid til det,« fortæller hun og tilføjer:

»Som regel har beboerne meget fornuftige og vigtige inputs angående deres boliger, og det kan man bruge i udformningen af konkrete byggerier.«

14BUEOPSLAG--092641.jpg

Funktionelt, men attraktivt

Urbaniseringen er en proces, som det ser ud til, at vi langt fra har set det sidste til, og befolkningstilvæksten i Danmarks hovedstad er ifølge Københavns Kommune på ca. 10.000 personer om året. Det skaber naturligvis en stor efterspørgsel på boliger, men i nogle nybyggerier er der en begyndende tendens til en lille tomgang, hvilket antageligvis skyldes de høje kvadratmeterpriser på nye københavnerboliger. Det er dog ikke et billede, Domea.dk kan genkende, siger Charlotte Nørbak.

»Vi bygger alt, hvad vi kan komme til i København, og hvis vi har et nybyggeri med 50 lejemål, så opbygges der i løbet af ingen tid en liste på over 1.000 interesserede ved vores første udlejning. Vi bygger jo under lovfæstede maksimalpriser, og der er ingen fortjeneste på de boliger, vi opfører. Det omsætter vi til en fornuftig husleje, som rigtigt mange mennesker kan betale, og det er jo også det, der er meningen med alment boligbyggeri.«

Charlotte Nørbak forklarer, at løsningen på den udfordring, maksimalpriserne medfører - hvordan man bygger attraktivt, selvom den økonomiske ramme sætter visse begrænsninger - oftest findes ved at benytte sig af velafprøvede byggemetoder og vælge funktionelle materialer, samt ved at fravælge fordyrende funktioner.

»Det er nok forskellen på at bo i en luksuslejlighed og bo alment,« siger hun.

»I luksuslejligheden indlægger man måske ekstra plads på badeværelset, laver en større altan og vælger de dyre materialer til køkkenet. Men når man ser på byggeriet udefra, er det moderne almene byggeri jo ikke er til at skelne fra det private. Det er en af de ting, der er så spændende; at man kan få lov at bygge nogle attraktive og funktionelle boliger i byerne, som også almindelige mennesker har råd til at bo i.«

31BUENYHED-092436.jpg

Sociale udfordringer

Meningen med det almene boligbyggeri var oprindeligt, at skolelæreren, håndværkeren og sygeplejersken kunne få en god bolig, som var til at betale. Efterhånden rykkede de nævnte erhvervsgrupper og mange andre med dem dog i stort antal ud i parcelhuskvartererne.

Nogle af de almene boligbyggerier blev herefter præget af sociale problemer, arbejdsløshed og ghettodannelse frem for den solide middel- og arbejderklassekultur, man til at begynde med havde forestillet sig. Charlotte Nørbak anerkender, at disse problemer er alvorlige i nogle boligområder, og hun vurderer, at der er udsigt til en forværring de mest udsatte steder. Hun ser dog flere muligheder for at skubbe udviklingen den rigtige vej, og en af nøglerne til at løse problemerne er et tættere samarbejde med private investorer, forklarer hun.

»I Domea.dk vil vi meget gerne samarbejde med private, så vi får en blanding af private og almene byggerier i det samme område. Det er en måde at mangfoldiggøre områderne på, og kan være medvirkende til en spredning af de sociale problemer. Derudover ser vi gerne, at der ikke kun bygges boliger, men også butikker og erhvervslejemål, så et område kan tilbyde flere funktioner. Og så er der behov for, at minimumskravene til, hvor stor en bolig til en eller to personer skal være, sænkes, sådan at også kontanthjælpsmodtagere og andre med en lav indtægt kan få en lejlighed i byen, og ikke behøver at samle sig i de udsatte boligområder i forstæderne med lave kvadratmeterpriser,« lyder det fra Charlotte Nørbak.

320676467.jpg

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen