Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Boligpakke med omvendt udbud

Regeringen har over fem år afsat en ramme på en mia. kr. til støtte af nye ungdomsboliger. Regeringen har lagt

op til at udbuddene skal foregår i såkaldt omvendt udbud.



Dette princip går ud på, at det på forhånd

er klarlagt, hvilken kvalitet, størrelse og indretning ungdomsboligerne skal have.



Der kan maksimalt opnås en statsstøtte

på 50 pct. af anskaffelsessummen.



Konkurrencen mellem investorerne består i at søge om det mindst mulige beløb

i statsstøtte. Den, der søger det laveste beløb, vinder licitationen.



Private fonde, ejendomsselskaber og

pensionskasser er blandt de private investorer, der forventes at gå ind i ungdomsboligbyggeri.

Geografiske betingelser

I

Erhvervs- og Boligstyrelsen forklarer kontorchef Janus Krarup, at der er geografiske betingelser knyttet til de nye regler, så

det udelukkende er universitetsbyerne, der får gavn af mere privat ungdomsboligbyggeri.



Ungdomsboligernes husleje må

ikke overstige den leje, der findes i almene ungdomsboliger.

Ingen spekulation

Der er tillige indbygget en sikring mod

spekulation i byggeri af bygninger, som ikke kan holde.



Det bliver ikke tilladt at øge huslejen som konsekvens af udgifter

til forbedringer i de første ti år, oplyser Erhvervs- og Boligstyrelsen.



De kommende regler om byggeri af ungdomsboliger

har netop været i høring sammen med boligpakkens øvrige elementer. I Erhvervs- og Boligstyrelsen forventes boligpakken

vedtaget inden jul.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen