Del : SMS
Berlingske Business

Arla-chefen taler frit fra hoften

Arla-chefen taler  frit fra hoften - 1

Kommunikation. Muhammed-kriser og sure bønder. Peder Tuborghs første to et halvt år i front for Arla har været rigeligt turbulente.

Artiklen fortsætter under annoncen
Arlas topchef Peder Tuborgh har oplevet mere mediestormvejr end de fleste erhvervsledere kommer ud for i en hel karriere. Først skulle han overbevise den muslimske verden om, at den danske mælkeproducent ikke deltog i en smædekampagne mod islam. Dernæst truede en lang række af Arlas andels­havere offentligt med at forlade moderskibet, fordi de var utilfredse med den pris, de fik for deres mælk.

Noget tyder på, at topchefen er kommet igennem stormen med både hat og briller i behold. I hvert fald er Peder Tuborgh netop blevet udpeget som »Årets erhvervs­taler« af Copenhagen Business School, Jyllands-Posten, Dansk Erhverv og kommunikationsvirksomheden Rhetor.

Ifølge prisgiverne, er han god til at fortælle historier på en personlig og nærværende måde. Men er det også sådan, mejeribranchen ser topchefen?

Ja, lyder svaret fra næstformanden i Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter (LDM), Mads Schall Holberg:

»Man er nødt til at åbne sig i andelsbranchen. Peder Tuborgh gør et fremragende job. Han lytter til folk og er samtidig meget analyserende og opfatter, hvis der ligger noget mellem linjerne. Efter min opfattelse, nyder han også stor respekt blandt Arlas andelshavere.«

Taler i øjenhøjde

Rådgivende retoriker Søren Mikkel Berg fra Rhetor er heller ikke så lidt begejstret for Arla-chefens stil. Han fremhæver, at erhvervstalerprisen gives til Peder Tuborgh, fordi han repræsenterer en moderne ledelseskommunikatør. En der taler i øjenhøjde med sit publikum.

»Peder Tuborgh bryder rammerne. Der er en tendens til, at mange erhvervsledere er lidt stive i det. Han snakker frit fra hoften og stiller spørgsmål til folk. Han sætter sig selv på spil. Hvis man bryder den der tradition med at tale ud fra et manuskript, så bliver det hele mere levende, og folk bryder ind,« siger Søren Mikkel Berg.

Personen Peder

Sluppet sit manus har Peder Tuborgh. Han går nemlig i stå med et A4-ark i hånden.

»Jeg taler meget sjældent ud fra et manuskript. De få gange, hvor jeg har haft et i hånden, har jeg altid følt, at det ikke flød godt. Energien kom ikke rigtig i gang mellem mig og publikum,« siger Peder Tuborgh.

Udover den frie stil er det personlige touch netop det, som topchefen roses for fra flere sider. Da Arlas andelshavere klagede over priserne, prøvede Peder Tuborgh, at henvende sig direkte til mælkebønderne. Han tog på et »road trip« rundt i landet for at tale med de utilfredse andelshavere.

»Jeg kørte både til Sønderjylland og Nordjylland og deltog i to møder, hvor der var lige knap 2.000 mennesker. Måden at komme i dialog var simpelthen at tage ud og sige: »Her er jeg, og her er, hvad jeg mener«. Det, jeg forklarede, var, at vores virksomhed var sund, og at der ville komme prisstigninger på et senere tidspunkt, og det er også sket,« siger Peder Tuborgh og griner efterfølgende.

Tavshed er guld

Peder Tuborgh gav efter eget udsagn kun to-tre interviews, da Muhammed-krisen rasede allermest. Det var ifølge topchefen ikke nogen tilfældighed. Arla skulle ikke brændemærkes af konflikten.

»Under Muhammedkrisen tog vi hurtigt den beslutning, at det var min kommunika­tionschef Astrid Gade Nielsen, som skulle gå ud og udtale sig meget faktuelt og forklare, hvad krisen havde af konsekvenser for Arla. Vi fornemmede, at der ville komme en kraftig holdningsdebat, som ikke havde noget med vores erhvervsvirksomhed at gøre. Det var meget bevidst, at jeg ikke gik ud og blandede mig i den debat, fordi den havde jo ikke nogen vindere. Og det har den heller ikke i dag,« siger Peder Tuborgh.

Arlas kommunikationsyndling fortryder alligevel lidt sin forsigtighed i de hede Muhammed-krise-dage.

»Ordene skulle vægtes med omhu, og derfor var der ikke så meget kant i det, jeg sagde; men jeg havde et forretningshensyn at pleje. Hvis ikke vi havde fået rettet det op, så havde det været en katastrofe for selskabet,« konkluderer Peder Tuborgh.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere