Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Vi afgør hvem vi handler med

Europas næststørste byggevarekoncern, Danske Trælast, bliver indimellem beskyldt for en hårdhændet

behandling af byggematerialeproducenter, der vover at levere direkte til håndværkere og entreprenører.



Danske

Trælast og de store fusionerede indkøbsforeninger Ditas og Dendek er kolosssale spillere i byggebranchen, hvilket også

har fået den betydning, at Konkurrencestyrelsen måtte ind i billedet i forbindelse med fusionen af Ditas og Dendek.



Røster

i byggeerhvervet siger, at de to kæmper har tilegnet sig markedsmagten i Danmark, og de stiller sig uforstående over for Konkurrencestyrelsens

blåstempling af fusionen. En lignende sag fra Norge endte med, at myndighederne ikke ville tolerere en sådan sammenlægning.



Blandt

materialeproducenterne er der irritation over, at en direkte leverence mellem producent og byggeplads ofte betyder, at producenten

ikke længere kan få solgt sine varer hos tømmerhandlerne. Mange materialeproducenter frygter, at blive lukket ude

fra denne vigtige salgskanal. Derfor er der heller ikke mange producenter, der er specielt åbenmundede om problemerne.



Danske

Trælasts administrerende direktør Steen Weirsøe erkender, at en direkte leverance kan betyde farvel til distribution

via Danske Trælasts forretninger.



- Det er ikke Danske Trælasts politik, men det kan forekomme. Det er leverandørens

eget valg om, han vil have kontakt til tusindvis af danske håndværkere via Danske Trælast eller via direkte salg,

siger han, og tilføjer:



- Om vi undlader at handle med nogen eller ej beror på en ren kommerciel interesse. Vi handler

udfra, hvad der tjener vore aktionærer og kunder bedst, siger Weirsøe.



Han mener, at markedskræfterne reelt

justerer forholdene, og at en billigere leverance direkte fra producent til håndværker betyder, at Danske Trælast

derfor konkret er ude af billedet på grund af manglende konkurrenceevne. I det lange løb vil den producent, der vælger

den mest effektive distribution være vinderen.



- Hvis vi ikke tilfører produkterne værdi får vi ingen

avance, og derved ingen fortjeneste. Vores fokus er til stadighed at skabe værdi, siger han.



Med værdi mener han

bl.a. på værdien af lagerføring over 200 steder, brochuremateriale til kunderne og viden om logistik i forhold

til byggeleverancer.



Danske Trælast er distributør af byggematerialer med godt 7.000 medarbejdere, flere end 220

forretningssteder og en årlig omsætning på knap 15 mia. kr. når de seneste virksomhedsopkøb indregnes

fuldt. Der har fornylig været rygter om, at et stort internationalt byggemarkedskoncern var inde i opkøbstanker med hensyn

til Danske Trælast.



- Den slags rygter har tiden normalt dementeret. Jeg har ingen kommentar til de verserende rygter,

siger Steen Weirsøe, der heller ikke er specielt bange for, at udenlandske kæder skulle gøre deres indtog. I dag

findes en udenlandsk spiller på markedet - Bauhaus.



- Det professionelle marked er så effektivt, at det vil være

svært for en udenlandsk kæde at få fodfæste, lyder det fra Steen Weirsøe.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen