Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Typehuskæmpe styrer leverandører benhårdt

til bm f Administrerende direktør i Huscompagniet Steffen Baung
»Ingen, der arbejder for os, må grine, når de går hen til banken. De må heller ikke græde, men gerne smile« siger Administrerende direktør koncernchef i Huscompagniet Steffen Baungaard Foto:

En del af fremgangen i landets største husfirma skyldes nøje planlægning af arbejdet og af underleverandører med op imod 1000 håndværkere.

Effektiv planlægning og hård styring af de mange underleverandører er en stor del af forklaringen på de senere års uafbrudte fremgang i salget og fornuftige indtjening i Huscompagniet, der for flere år siden blev landets største producent af typehuse.

»Ingen, der arbejder for os, må grine, når de går hen til banken. De må heller ikke græde, men gerne smile.«

Sådan siger administrerende direktør Steffen Baungaard om samarbejdet med flere hundrede lokale håndværkermestre, der stiller med samlet 800-1000 mand, når de årligt cirka 800 solgte hus skal bygges. Han antyder dermed, at betalingen ikke er branchens højeste, men det har sin forklaring.

»Når de arbejder for os, ved de, hvad de skal ti måneder frem. De skal ikke bruge tid på at udarbejde tilbud, og de skal ikke bruge tid på at krasse penge ind.«

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om ejendomme og byggeri. Klik her.

Samarbejdet med de mange lokale byggefolk gør, at Huscompagniet selv kan have en lille stab på cirka 130 funktionærer og et par snes håndværkere trods en omsætning omkring 1,3 milliarder kroner. Arbejdsprocesserne er kortlagt ganske nøje, så Huscompagniet bliver hurtigt færdigt med husene - og dermed hurtigt får omsætningen i kassen, fordi allerede i 2008 indførte firmaet konceptet »betaling ved levering« for at imødegå utryghed hos kunderne efter mange konkurser i branchen.

»Byggesagsbehandlingen i kommunerne kan vi ikke gøre noget ved; den varierer fra to uger til tre måneder. Men fra vi stikker spaden i jorden, til huset står færdigt, går der 16 uger, mens nogle af vores konkurrenter ligger på 24-25 uger. I øjeblikket ligger vi på 15,8 uge - det er et tal, jeg følger tæt,« siger Steffen Baungaard.

Han fremhæver selv det udbredte medejerskab hos chefer og mellemledere som en årsag til et stort engagement, der har skabt flere års solid fremgang. Omkring 35 blev medaktionærer, da FSC Capital købte virksomheden fra en anden kapitalfond, Axcel, i 2011. Den mulighed skulle chefgruppen have, mente Steffen Baungaard.

»Det betyder, at der er mange medejere, når jeg kommer rundt i afdelingerne, og så bliver det skrevet på begge sider af papiret.«

En anden forklaring på indtjeningen er, at Huscompagniet holder fast i sit byggekoncept og for eksempel siger takker nej til at bygge kældre - de giver ifølge Steffen Baungaard erfaringsmæssigt større problemer inden for den tiårige garantiperiode, og så vil firmaet enten hellere bygge ekstra kvadratmeter over jorden eller helt sige nej til opgaven.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen