Berlingske Business

Tivoli Hotel er moderne nostalgi

pix-tivolihotel
Tivolis hotel og kongrescenter på Kalvebod Brygge i København. Foto:

Det nye Tivoli Hotel, der blev indviet i torsdags, har et markant andet udtryk end den gamle have. Dermed bliver Tivoli også et brand med to helt forskellige betydninger - specielt når hotellet om få måneder bliver suppleret med et kongrescenter, der hvert år vil blive besøgt at mange tusinde mennesker.

I Restaurant Brasserie på det nye Tivoli Hotel kan man få »3 små lækkerier« til 115 kr. Den lille ret er undersolgt i menukortet. Den er usædvanligt lækker, og den er stor nok til at være et solidt frokostmåltid for de fleste voksne mennesker.

Lækkerierne er imidlertid, ifølge tjeneren, ikke den største sællert på frokostmenuen. Det er i stedet klassikerne - burgeren og club sandvich, begge dele serveret med fritter.

Se billederne: Så mærkeligt er der på Tivolis hotel

Denne menneskelige hang til det banale, til de tomme kalorier, selv ved bedre valgmuligheder, er, hvad Tivoli - altså den gamle have - lever af. Her er alting trukket ud i de letkøbte klicheer. Skal der være blomster, skal der være et blomsterhav. Skal der være lamper, skal de være kulørte. Skal der være nostalgi, skal den være så karikeret, at det slår Morten Korch. Det hele kæmper en intens kamp om gæsternes opmærksomhed, og den, der råber højest, vinder.

Tivoli Hotel er den fuldstændige modsætning. Overalt i udsmykningen er der referencer til haven, men det ændrer ikke på, at stemningen er en helt anden. På hotellet er det den solide, gedigne kvalitet, der tilbyder sig uden at trænge sig på.

To brands under ét navn

Da Tivoli Hotel officielt blev åbnet i sidste uge, fortalte Tivolis direktør Lars Liebst, hvordan hotelmatadoren Henning Arp-Hansen første gang havde præsenteret ideen. Samarbejdet mellem de to virksomheder var en mulighed for at få to og to til at give fem. Det lykkes måske også, men udlånet af brandet har også sin pris. Ordet Tivoli kommer fremover til at dække over to vidt forskellige oplevelser.

Hotellet er ikke bare et hotel. Til oktober åbner kongrescentret med samme navn, hvor der vil være plads til 4.000 gæster, heraf 2.500 i den store sal. Gæsterne vil komme fra ind- og udland til landsmøder, koncerter, kongresser, messer og så videre. De vil blive indlogeret på Arp-Hansens lille klynge af nye hoteller i kvarteret - foruden Tivoli Hotel Copenhagen WakeUp Hotel og et nyt hotel, der skal klemmes ind på grunden mellem Kalvebod Brygge og banelegemet, samt Copenhagen Island påden anden side af Kalvebod Brygge.

Dertil kommer, at området også vil være åbent for almindelige københavnere, der f.eks. kan besøge atriumhaven eller Sticks and Suhsi-restauranten, der kommer på den endnu uåbnede 12. etage.

Vellykket indretning

For mange mennesker vil oplevelsen af Tivoli således ikke være sononym med haven, men med hotellet og kongrescentret. Det vil blive forstærket af, kongrescentret formentlig ikke vil stå tilbage for haven i henseende til presseomtale.

Tilmed ligger det hele i fysisk afstand fra det gamle Tivoli. Afstanden er kun en lille kilometer, men intetsteds fra hotellet kan man se ned i haven, og nok så mange shuttlebusser kan ikke ændre på, at f.eks. hotellerne på Istedgades sidegader har en bedre beliggenhed til formålet.

Det styrker kun spændet mellem det gamle og det nye brand, at indretningen af Tivoli Hotel er umådeligt vellykket.

I skandinavisk design er funktionalitet og enkelhed centrale dyder, men ofte bliver begge dele overgjort, så designet kommer til at stå i centrum, og den oprindelige mening går fløjten. På Tivoli Hotel har man undgået at falde i den fælde. Ingen detaljer maser sig frem og sætter bygningens mennesker i anden række. I første omgang ser man dårligt nok detaljerne. Men når man ser dem, bemærker man, hvor smukke de er.

Moderne nostalgi

Det er Tivolis eget designteam, bestående af Will Gurley, Niels Kliim og Thomas Winkler, der har været i førersædet med hensyn til indretningen. De beskriver det udtryk, de har ønsket at skabe, som »moderne nostalgi«. De har langt hen ad vejen valgt det, der under åbningsreceptionen blev betegnet som pang-farver, men på forunderlig vis fremstår de i sammenhængen diskrete. Væggene er udsmykket med skilderier, der er inspirereret af Tivoli-plakater, men som er nutidige og kunstnerisk et par niveauer over plakaterne.

Også den del af indretningen, som Arp-Hansen Gruppen og artikektstuen Kim Utzon er kommet med, brillierer med deres diskrete elegance. Det gælder f.eks. de små, kvadratiske håndvaske på badeværelserne og de sortlakerede døre, der er valgt på inspiration fra Restaruant Nimb.

Indretningen betyder også, at man har snoet sig uden om normale hotel-klicheer. I mange tilfælde bliver enten tykke tæpper og mørkt træ eller en overflod af marmor brugt til at signalere eksklusvitet. Tivoli Hotel klarer sig uden.

Muzak med indhold

En lille, betegnende detalje er den muzak, der lyder i lobbyen, baren og tilsvarende fælles arealer. Den er mere end de bløde toner, man normalt forbinder muzak med, og som er fornærmende indholdsløse, hvis man kommer til at lytte til dem. På Tivoli Hotel er der indhold i muzakken, så også den tilbyder kvalitet for den gæst, der vælger at fokusere på den.

Om Kim Utzons tegnestue så har haft en heldig hånd med hotellets exteriør, er i højere grad op til diskussion. Den mat-hvide bygning skal med sine udspring og forskellige plateuer illudere svensk skærgård. Men, klemt inde som den er på Kalvebod Brygge, kan den kun ses i nogenlunde fuld størrelse, når man kommer med bil eller tog fra vest.

Herfra ligner det, specielt i sammenhæng med det sorte WakeUp Copenhagen, mere et kønsløst kontorbyggeri. Men måske kan det tredje Arp-Hansen-hotel, der skal opføres på grunden, rette lidt op på det.

Som Lars Liebst citerede Tivolis skaber Georg Carstensen for: Tivoli bliver aldrig færdigt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

I øjeblikket er der ikke tegn på, at inflation i Europa vil bide sig fast i de kommende år, fortæller investeringsdirektør Henrik Olejasz Larsen fra Sampension. Billedet ser lidt anderledes ud i USA,...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen