Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Teknik i byggeriet baner vej for bedre indtjening

Danmarks 138 år gamle entreprenørvirksomhed H. Hoffmann & Sønner blev for halvandet år siden købt

af den store norske koncern Veidekke. I den forbindelse udlodede Hoffmann-direktør Jørgen Huno Rasmussen en god flaske

rødvin til den medarbejder, der kunne påvise blot én svaghed ved fusionen. Flasken har indtil nu ikke skiftet

ejermand.


Jørgen Huno Rasmussen ser sammenlægnignen med Veidekke som en konsekvens af udviklingen på det nordiske

entreprenørmarked, hvor der ad åre måske kun er plads til fire-fem store entreprenører. Sammenlægningen

skal således ses som en langsigtet strategi.


- Vi kan sammen med Veidekke optræde som en nordisk koncern, og samtidig bibehold

den lokale forankring. Vi er i dag Nordens fjerdestørste entreprenørkoncern med de svenske virksomheder Skanska, NCC

og PEAP foran os, siger Jørgen Huno Rasmussen.



Flere fordele

På det norske marked omsætter Veidekke for

omkring otte mia. årligt, mens Hoffmann ligger på to mia. De svenske aktiviteter i koncernen udgør ni pct. af den

samlede koncernomsætning. De norske og danske andele i pct. er henholdsvis 70 pct. og 17 pct.


Sammenlægningen giver

ifølge den danske direktør flere fordele. Det kapital- og ressourcemæssige stærkere bagland giver oplagte

fordele. Der har vist sig synergigevinter indenfor f.eks havnebyggeri, hvor Veidekke traditionelt har været stærk med

hensyn til fundering, mens Hoffmann er god til byggeri i vand.


Desuden er Hoffmann overbevist om, at flere af de store norske

investorer, der notorisk har kik på Øresundsregionens muligheder, vil være interesseret i at lave aftaler med selskabet.

Det drejer sig bl. a om en del opgaver i Ørestad, hvor MT Højgaard ellers har fået en partnerskabsaftale med Ørestadsselskabet.


-

Det er jeg overhovedet ikke nervøs for. De færreste bygherrer vil lade et hus opføre til f.eks 100 mio. kr. uden

at få alternative tilbud ind, vurderer Huno Rasmussen.


Veidekke har i forvejen en developer-afdeling for projektudvikling.

Det har Hoffmann ikke tidligere haft, og den danske direktør ser store fordele ved at kunne trække på Veidekke-kompetencen

inden for dette lukrative område, der traditionelt er blandt de bedre indtjenende dele af byggebranchen.


Hidtil har hverken

Veidekke eller Hoffmann været specielt aktive i Sydsverige, men med fælles fodslaw, og København som brohoved forudser Huno

Rasmussen en øget aktivitet på den anden side af Øresund, hvor De store svenske koncerner ellers har rådet

forholdsvis suverænt.



Intelligente huse

Den danske direktør har det teoretiske fundament i orden. Han er civilingeniør

og har en licentiatgrad fra Danmarks Tekniske Universitet. Desuden har han en HD-eksamen. Og der lægges vægt på

det tekniske i hans verden. Hoffmann prioriterer udviklingen af de tekniske afdelinger højt - primært indenfor vvs-,

el-, og CTS -området.


- De tekniske områder får en stigende betydning, og vil på længere sigt forbedre

indtjeningsmulighederne. En egenproduktion af tekniske ydelser er vigtig for at være med på installationsområdet,

der medvirker til at skabe de intelligente huse. Installationerne er en central del af det færdige produkt, og vi vil ikke sætte

os uden for indflydelse på et så vigtigt område i bygningerne, siger Huno Rasmussen.


Han anser installationerne

som kernområde for entreprenørforretningen og konstaterer, at de virksomheder der ikke formår at være med

på noderne inden for de mere tekniske dele af byggeerhvervet vil blive hægtet af på lang sigt. Hidtil har området

for de tekniske installationer ikke været en god forretning. Det tilskriver Huno Rasmussen, at de befinder sig i en opstartsfase.


Hoffmann

har omkring 1300 ansatte, heraf er ca. en trediedel højtudannede -primært teknikere og få økonomer.









Lav

indtjening

Netop indtjeningen er en svaghed i såvel Hoffmann og Veidekke som entreprenørbranchen som helhed. Indtjeningsmarginalen

hos Veidekke lå i 2000 på 2,3 pct.


I Hoffmann kastede en omsætning på to mia. kr. sølle 35 mio.

kr. af sig i resultat, hvilket svaret til 1,75 pct. i indtjeningsmarginal.


- Indrømmet. Indtjeningsmarginalen er lav i

branchen. Hoffmann og Veidekke vil søge en bedre indtjening via fokus på udvikling. Det koster penge at udvikle. Vi vil

søge vækst via kvalitet og ikke kvantitet. Desuden har vi stærk fokus på kundens behov, og vurderer at det

nye partneringbegreb kan være medvirkende til en bedre rentabilitet i branchen, siger Jørgen Huno Rasmussen, der har

været ansat i Hoffmann siden 1983.


Han tiltrådte stillingen som koncerndirektør 1988, og er i dag medlem af koncerndirektionen

i Oslo.


Bopælen er i Rungsted, hvor fruen og to døtre er blandt de bærende elementer.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen