Del : SMS
Berlingske Business

Stjernearkitekt skovler penge ind

pix-bølgen_business
Ejendommen »Bølgen« i Vejle er let at genkende for billister, som passerer Vejlefjordbroen, og den er blandt værkerne fra Henning Larsen Architects. Også i udlandet har arkitektfirmaet haft god afsætning. Foto:

Trods den langstrakte finanskrise tjener Henning Larsen fortsat godt med penge og optrapper i udlandet, som allerede står for godt halvdelen af salget.

Artiklen fortsætter under annoncen

Mens danske arkitekter generelt har haft det svært efter finanskrisen, har Henning Larsen Architects, en af de største tegnestuer med godt 170 personer på lønningslisten, hverken problemer med salg eller indtjening.

De dugfriske tal for regnskabet frem til 30. juni viser godt syv pct. fremgang i omsætningen og et overskud efter skat på næsten 11 mio. kroner.

»Det er meget imponerende. For de foregående otte år sammenlagt har Henning Larsen præsteret branchens største bundlinje,« siger regnskabsekspert Ole Egholm, indehaver af Dansk Brancheanalyse, som blandt andet følger arkitektfaget nøje.

Rådgivende ingeniør billede 2012

Fra tegnestuen med base på Vesterbrogade i København er meldingen mere afdæmpet.

»2011/12 er gået tilfredsstillende, og vi har formået at igangsætte en del initiativer, som sikrer vores forretning og vækst på den lange bane,« siger adm. direktør og partner Mette Kynne Frandsen til Berlingske Business.

Initiativerne omfatter, at tegnestuen med 87-årige Henning Larsen som grundlægger og storaktionær, har optrappet sin satsning uden for dronningerigets grænser. Det udenlandske salg skal op på en andel omkring 70 pct. af omsætningen fra 60 pct. det seneste par år.

Nye afdelinger er kommet til

Tegnestuen havde allerede afdeling i Riyadh i Saudi-Arabien, hvor Henning Larsen for snart 30 år siden tegnede udenrigsministeriet og efterfølgende har vundet flere opgaver. For et år siden fulgte som omtalt af Berlingske Business en afdeling i München, og i dette efterår er afdelinger i Oslo og Istanbul i Tyrkiet føjet til.

Siemens-hovedkontor

»Ved at være andre steder end i København styrker vi på længere sigt vores konkurrencekraft. Der er en tendens til, at vi må rykke tættere på kunderne og samarbejde med lokale tegnestuer. Men vi fastholder en blanding af lokal arbejdskraft og udsendte folk, for vi sælger i høj grad en metode og et design, for eksempel med stor vægt på lyset,« siger Mette Kynne Frandsen.

Danske projekter på vej

Hele arkitektbranchen blev ramt hårdt, da finanskrisen fra 2008 skrinlagde tusinder af byggeprojekter. Hos Henning Larsen udløste »ret store aktiviteter« i det kollapsede Island et dyk i salget på en femtedel. Tegnestuen formåede dog at fastholde sort bundlinje, og allerede i 2009/10 var omsætningen – og næsten også indtjeningen – tilbage på det vante niveau. Siden er salget steget jævnt, og der er kommet cirka 50 flere ansatte til.

Se billederne: Sådan stopper stjernearkitekt vinden på Færøerne

Herhjemme har Henning Larsen haft store opgaver med blandt andet Herlev Sygehus og Novo Nordisks hovedkvarter. På bedding er det kommende rådhus i Egedal og Nordeas kommende danske hovedsæde i Ørestad.

Se billederne: Sådan bliver hovedstadens nyeste rådhus

Internationalt har virksomheden haft opgaver i både Europa, Mellemøsten, Asien og Afrika. Blandt større aktuelle opgaver er et nyt globalt Siemens-hovedsæde i München, og Mette Kynne Frandsen spår over for Berlingske, at omsætningen i 2012/13 vokser cirka ti pct.

Designdrevne virksomheder

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere