Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Stærk og selvstændig MT Højgaard-datter

Entreprenørvirksomheden Enemærke & Petersen har på 27 år har oplevet stort set alle de faser, det er

muligt at nå igennem. Firmaet startede som lille håndværksvirksomhed, voksede sig større og fik internationale

ambitioner, droppede udlandet, konsoliderede sig og blev til sidst opkøbt af en større fisk - MT Højgaard.



I

dag lever Enemærke & Petersen-navnet fortsat, og den mellemstore virksomhed har en ret selvstændigt profil på

trods af slægtsskabet med MT Højgaard. Den midtsjællandske entreprenør er f.eks. langt bedre til at tjene

penge end moderselskabet, der for tiden slet ikke tjener penge.



Siden virksomheden startede i 1975 som specialist i tag- og facaderenoveringer

er det stort set gået fremad hvert år. Der er tjent mange penge på byggeri af tagboliger ovenpå boligblokke

med flade tage. Virksomheden har specialiseret sig i renovering og nybyg inden for bolig-, skole- og institutionsbyggeri, mens erhvervsbyggeriet

er marginalt.

Først ejerledet

De første ti år var virksomheden en typisk ejerledet virksomhed - beskeden

af størrelse og med smalt sortiment. I perioden 1985-1998 ekspanderede Enemærke & Petersen. Sortimentet blev bredere,

og der blev taget opgaver i både Tyskland og England.



Administrationen voksede, og den voldsomme omsætning på

387 mio. kr. gav i 1997 et negativt resultat på -8,2 mio. kr. Denne uholdbare situation er i dag overstået. I 2001 lå

omsætningen på 345 mio. kr. med et positivt resultat på 16,6 mio. kr.. Der forventes en omsætning på

375 mio. kr. i 2002.



Svend R. Hartmann på 49 år er administrerende direktør for virksomheden.



Han har

en ingeniørbaggrund og kom til Enemærke & Petersen i 1997 - først i 2000 overtog MT Højgaard virksomheden.

Tilbage til basis

Han betragter årene 1998-2000 som en konsolideringsfase for firmaet, der efter en del entreprenante

år er vendt tilbage til basisområderne: tagrenovering og facaderenovering med egne håndværkere. Kerneområderne

er samtidig de områder, hvor det er lettest at tjene penge, og på trods af byggesektorens almindelige afmatning har Enemærke

& Petersen formuleret et mål på ti procent årlig vækst i de kommende år. Væksten i omsætningen

må kun realiseres, hvis resultatgraden kan følge med.



- Vore medarbejdere er dygtige inden for kerneområderne,

og vi oplever for tiden en større efterspørgsel. Vi er nødt til at selektere, fordi vi ikke længere er

i stand til at tage alle opgaver. Det er til gavn for både Enemærke & Petersen og kunderne, mener Svend R. Hartmann.



Han

har store forventninger til virksomhedens muligheder inden for byggeri af taglejligheder på tørrelofter, hvilket der

nu lovgivningsmæssigt er åbnet for.



- Enemærke & Petersen er veletableret inden for taglejlighedsmarkedet,

og vi har en fantastisk platform. Går det for alvor løs med taglejlighederne, kan vi sætte os på ti procent

af markedet, siger Svend R. Hartmann.

Lokale og loyale

Virksomheden har traditionelt haft de fleste opgaver i hovedstadsområdet, der

ligger omkring 60 km fra Ringsted.



For tiden udgør de københavnske opgaver ca. 60 pct. af omsætningen. De midt-

og sydsjællandske håndværkere i Enemærke & Petersen er vant til en lidt lavere timeløn end den,

der gælder for hovedstadens håndværkere - derfor har det kunnet betale sig at fylde bilerne op hver morgen og køre til

hovedstaden.



Der er omkring 150 timelønnede håndværkere og 55 funktionærer i staben. De ansatte spænder

fra byggeteknikere og ingeniører til tømrere, blikkenslagere og murere.



En del af hemmeligheden bag Enemærke

& Petersens succes er, at virksomheden er god til at fastholde medarbejdere.



- Det er helt afgørende for en provinsvirksomhed.

Ringsted er ikke førstevalget for enhver nyuddannet ingeniør, så vi gør meget for at holde på de

ansatte. Det sker via fokus på medarbejderudvikling - bl.a. i form af kurser. Desuden lægger vi vægt på videndeling

på tværs i virksomheden, siger Svend R. Hartmann, der fortsætter:



- Det giver en god fleksibilitet og ressourceudnyttelse.

Medarbejderne vil altid kunne gå i gang med nye opgaver, fremfor at sidde og vente på dem.



Mange lokale håndværkere

er fast tilknyttet Enemærke & Petersen - enten som ansatte eller faste underentreprenører. Den langvarige loyalitet

er i høj kurs - flere har været med i virksomheden siden starten i 1975, og der uddeles hvert år både ti-og

femten-års gaver til medarbejderne.



Der samarbejdes på livet løs i Enemærke & Petersen a/s, og virksomheden har

i mange år benyttet multisjak med forskellige fag repræsenteret i hvert sjak.



På det punkt mener Svend R.

Hartmann, at virksomheden er på forkant med udviklingen i forhold til mange konkurrenter, der fortsat har problemer med stive

faggrænser.



- Jeg har tillid til medarbejderne og er indtil videre ikke blevet skuffet. Vi har ikke det store bureaukrati,

og behøver heller ikke have et stort kontrolapparat. Vi har fortsat den lille virksomheds slanke stil, påpeger Svend

R. Hartmann.



Han ønsker, at virksomheden skal fortsætte under Enemærke & Petersen-navnet. Navn og image

er godt indarbejdet i markedet, og håndværkerne er stærkt knyttet til virksomheden. Et navneskift vil ikke have

nogen gunstig virkning på bundlinien. Det er en risiko Svend R. Hartmann frygter på lige fod med at blive lænset

for dygtige medarbejdere.



- Vi er heldigvis i en positiv spiral, og de fleste vil gerne være med i en succes. Derfor er

det sjældent at vi mister dygtige medarbejdere blandt de fastansatte funktionærer, påpeger Svend R. Hartmann.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen