Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Nye ideer på tapetet

Det kunne være interessant, hvis forbrugere og bygherrer kunne se, hvor stor forskel der ofte er på den pris, håndværkeren

tager for materialerne, og den pris, han selv indkøber dem til. Det siger kontorchef i Konkurrencestyrelsen Sven Westh.



Han

leder den afdeling i Styrelsen, der dagligt arbejder med at håndhæve konkurrenceloven over for den danske byggebranche.





Han mener, at prisberegningen burde være skruet anderledes sammen.



- Håndværkerne kalkulererer ofte med

at tjene meget på materialerne og så tage en lavere timeløn. Det burde være anderledes, siger Sven Westh.



Han

siger det ikke blot for at tirre branchen, men fordi han forudser, at internettet inden for en overskuelig årrække gør,

at forbrugerne finder ud af, hvad eksempelvis et toilet koster indkøbt hos grossisten.



- Hvis det bliver meget synligt,

hvor stor forskellen er, vil der utvivlsomt komme et pres.



Forbrugerne kunne selv købe toilettet og blot bede håndværkerne

om at installere det, forudser Sven Westh.



Han undrer sig desuden over, at der ikke allerede er et marked for noget sådan

i dagens Danmark.



Sidste gang byggebranchen for alvor hørte fra Sven Westh og kollegerne i Konkurrencestyrelsen var i

foråret 2002, hvor en undersøgelse af markedet for byggematerialer viste et meget dyrt og stivnet system, hvor hovedparten

af leverandørerne udelukkende afsætter deres produkter gennem tømmerhandler og specialgrossister. Konkurrencestyrelsen

mente, at især loyalitetsrabatter gjorde det svært for nye leverandører at komme ind på markedet.



Sven

Westh pointerer, at loyalitetsrabatter ikke direkte er ulovlige.



- Der er tale om en gråzone, hvor ting er tilladt under

visse betingelser, men vi tøver til gengæld ikke med at gribe ind, hvis branchen er gennemsyret af en uheldig praksis.

Hyrdebrevet

For

at gøre branchen opmærksom på problematikken udsendte styrelsen en vejledning.



- Den blev kendt som "hyrdebrevet"

i visse dele af branchen, kommer det med et smil fra Sven Westh.



Byggemarkederne og tømmerhandlerne var skeptiske over

for, at Konkurrencestyrelsen satte spørgsmålstegn ved deres rolle, mens især entreprenørerne var glade for,

at der blev gjort noget.



- Målsætningen med de sidste års store entreprenør-fusioner har naturligvis

været besparelser og stordriftsfordele. Men de har været svære at få øje på med det eksisterende

system, og det har fået entreprenørerne til at skubbe på, siger Sven Westh.



Hos leverandørerne var

man ifølge Sven Westh rimelig positive.



- Mange sagde, at loyalitetsrabatterne mest var et spørgsmål om tradition, og

at konkurrenterne havde dem. Man ville ikke lægge sig ud med resten af branchen, forklarer Sven Westh.



Han peger på,

at en del leverandører har fjernet loyalitetsrabatterne.



Ved godkendelsen af fusionen mellem tømmerhandelskæderne

Dendek og Ditas i foråret stillede Konkurrencestyrelsen som krav, at de for fremtiden kun måtte give begrænsede

loyalitetsrabatter.

Tøver ikke med retssager

Men Styrelsen har ikke tøvet med at bruge hårdere midler.

En sag mod elgrossisten LK er således anket til landsretten efter, at firmaet tabte i Konkurrenceankenævnet.



- Vi

bliver nødt til at statuere eksempler for at blive taget seriøst, påpeger kontorchef Sven Westh.



Et andet

element, der blokerer for friere konkurrence inden for byggematerialer, er manglen på fælles EU-standarder.



De specifikke

krav i de enkelte lande til eksempelvis en stikkontakts udformning eller en gipsplades tykkelse, sætter i dag en effektiv begrænsning

på virksomhedernes lyst til at begive sig ind på nye udenlandske markeder.



- Der findes de mest mærkelige nationale

bestemmelser i bygningsreglementerne, pointerer Sven Westh.

Kan tage 10 år

EU vedtog i 1988 et byggevaredirektiv,

der skulle sikre ens standarder på byggematerialer. Men efter 14 år har det kun udmøntet sig i én fælles standard

om cement, som kom i foråret 2002.



- Vi frygter, at det vil tage de næste 10 år at få gennemført

bare en lille del af alle 900 standarder, siger Sven Westh.



Desuden kan der gå en rum tid, fra standarden er vedtaget,

og til at de nye mærker er indarbejdet i bevidstheden hos arkitekter og ingeniører.



- I udbudsmaterialet vil man

skrive "som det og det mærke". De fleste håndværkere, der skal give tilbud, vil så sikkert tænke,

at de hellere må levere det mærke for ikke at få problemer, forudser Sven Westh.



I takt med at de store entreprenørkoncerner

bliver mere fokuserede på effektive logistiksystemer og stordriftsfordele, er det Sven Wesths forhåbning, at e-handel

vil vinde indpas.



- Det ville kunne kortslutte begrænsningerne i distributionskanalerne fuldstændigt. Så kan

alle i princippet handle hos alle.

Efterlyser nytænkning

Han undrer sig over, i hvor ringe grad Internettet og e-handel

bliver brugt i distributionen af byggematerialer. Konkurrencestyrelsens undersøgelse fra foråret 2002 viste, at ingen

af de 66 adspurgte leverandører tilbyder e-handel.



- Der var ingen af dem, der ville gå foran. Kun hvis konkurrenterne

gjorde det, eller kunderne forlangte det, ville de indføre e-handel, forklarer Sven Westh, der generelt efterlyser nytænkning

i byggebranchen.



- Nogen gange er det et helt nyt koncept, der skal til. Man burde være lidt mere på forkant med

udviklingen. Alt for mange ting foregår på samme måde, som de altid har gjort, siger han og peger på, hvordan

Spies og Tjæreborg revolutionerede rejsebranchen i 1960'erne. Det samme kan ske i byggebranchen i en nær fremtid.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen