Del : SMS
Berlingske Business

Norsk fond køber Huscompagniet

Typehusfirmaet Huscompagniet har godt gang i butikken trods byggerkrisen.
Foto:

Kapitalfonden Axcel har afhændet typehusvirksomheden Huscompagniet til en norsk fond. Huscompagniet oplevede sidste år stor fremgang hos folk, der vil rive det gamle hus ned og bygge et nyt.

Artiklen fortsætter under annoncen

Landets største tyypehusfirma, Huscompagniet, er blevet solgt af kapitalfonden Axcel til den norske fond FSN Capital. Prisen ligger sandsynligvis lige under en milliard kroner og er Axcels tredje virksomhedssalg på et år.

Det skriver Dagbladet Børsen i dag.

Axcel købte Huscompagniet i 2005, og siden da har virksomheden øget sin omsætning fra ca. 450 mio. kr. til godt en milliard kroner i fjor. Omsætningen forventes at lande på ca. 1,2 milliarder kroner i år.

pix-kapital-biz


Børsen erfarer, at handlen angiveligt er foregået til en pris på syv-otte gange driftsindtjeningen, som i 2010 lå på godt 100 mio. kr.
Og investeringen i Huscompagniet har vist sig at være rigtig god. Således har Axcel fået et afkast på ca. 40 procent om året. Dermed er det en af Axcels bedste investeringer nogensinde.

”Huscompagniet hører til blandt Axcels rigtig gode investeringer,” siger adm. direktør Christian Frigast fra Axcel.

Axcel har i år også solgt IT-virksomheden Netcompany og emballagevirksomheden Eskoartwork.

Krisen skabte plads

Fremgangen for typehusvirksomheden sker, efter at selskabet i 2009 som andre i branchen blev hårdt ramt af finanskrisen og kunne se omsætningen falde til 800 mio. kr. Men mens en lang række virksomheden måtte dreje nøglen om, så overlevede Huscompagniet.

Axcel scorer 250 mio. kroner


”De sidste års usikkerhed har skabt god plads til Huscompagniet,” siger partner Nikolaj Vejlsgaardm der har haft ansvaret for Huscompagniet for Axcel.

Han vurderer, at Huscompagniet i dag sidder på en markedsandel på ca. 20 procent inden for salget af typehuse i Danmark .

Virksomheden har blandt andet haft succes med at sælge til boligejere, der river gamle huse ned for at bygge et nyt på samme grund.

”Med vores prisniveau kan det ofte bedre betale sig at rive huset ned og opføre et nyt på grund af de lavere driftsomkostninger i form af varme og vedligeholdelse end at renovere det eksisterende. I 2010 har ca. 10 procent af salget været til familier med et ældre hus, som skulle rives ned, og vi forventer, at den andel stiger fremover,” siger adm. direktør Steffen Baunsgaard fra Huscompagniet.

pix-frigast


Overtagelsen forudsætter en godkendelse fra konkurrencemyndighederne og forventes endeligt at falde på plads i andet kvartal i år.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere