Del : SMS
Berlingske Business

Mæglerkonge søger kronprins

poul
Poul Erik Bech (t.v.) fra EDC-kæden, og hans mangeårige højrehånd, erhvervsdirektør Jørgen Jørgensen, er i fuld gang med at tale med ansøgere.

Hos Danmarks største mæglerfirma EDC Poul Erik Bech gør indehaveren og hans kompagnon gennem 34 år klar til et glidende generationsskifte.

Artiklen fortsætter under annoncen

Med jobopslag i branchemedier søger landets suverænt største ejendomsmægler, Poul Erik Bech fra EDC-kæden, og hans mangeårige højrehånd, erhvervsdirektør Jørgen Jørgensen, mulige afløsere, som om nogle år kan stå i spidsen for virksomheden med 38 boligbutikker, 14 erhvervscentre, syv udenlandske afdelinger og cirka 350 ansatte.

»Der er tale om et glidende generationsskifte, men vi har en vis alder - jeg fyldte 65 i marts, og Poul Erik Bech 64 i oktober. Der går dog i hvert fald to-tre-fire-fem år, før du ser os på bænken ved havnen,« siger Jørgen Jørgensen.

Han leder erhvervsområdet og var, som tidligere bankkollega til Poul Erik Bech, første og eneste ansatte, da den lille mæglerbutik slog dørene op i Nørre Voldgade i sommeren 1978, personligt ejet som de strikse regler dengang bød.

Også Poul Erik Bech - der lægger de fleste kræfter på boligområdet - understreger, at der på ingen måde er konkrete planer om at stoppe.

»Jeg kan ikke forestille mig at stoppe, men forventer at blive ved, så længe hovedet fungerer, og benene kan bære. Men som jeg hørte forfatteren Lise Nørgaard sige for nylig: »Man skal gøre tingene, mens der ikke er brug for det, for når der er brug for det, er kræfterne måske sluppet op«. Jeg synes heller ikke, at de mest interessante mennesker i en moden alder nødvendigvis er dem, der kun kan tale om golf og børnebørn.«

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om ejendomme og byggeri

Fortsat fremgang

Sikkert og vist er det, at duoen er i fuld gang med at tale med ansøgere, der har henvendt sig efter at have set opslag om direktører til erhvervsområdet og til region København/Sjælland.

De to opslag - og jobannoncer på lidt lavere niveauer - hænger også sammen med EDC og Poul Erik Bechs fortsatte ekspansion. Virksomheden har sparet op i branchens gode tider, så der er muligheder for at vokse, når andre lider under det dybfrosne bolig- og ejendomsmarked. I år er der blandt andet kommet to nye erhvervscentre til.

MAeglere_Business

pix-Mette Lykken

MAeglere_Business

»De nye folk skal måske have en lidt mere merkantil og analytisk baggrund og ikke nødvendigvis have fingrene 110 pct. på pulsen i ejendomsbranchen,« siger Jørgen Jørgensen.

Især på erhvervsområdet er en af branchens udfordringer, at kunderne dels ved meget mere selv, dels kan hente rådgivning fra advokater, revisionshuse og særlige bankafdelinger.

Det betyder, at Poul Erik Bech opruster med blandt andet eksperter og egne databaser. Siden 1985 har Poul Erik Bech været formand for den uafhængige EDC-kæde, men ikke haft topposter i Dansk Ejendomsmæglerforening.

»EDC har haft ualmindelig stor glæde af Poul Erik Bech som frontløber, han er en ildsjæl, der går ekstremt meget op i branchens vilkår. Han har også formået at udnytte mulighederne for at udvide forretningsområdet, og med 350 ansatte og partnere er han en dygtig leder,« lyder skudsmålet fra mæglerforeningens formand, Steen Winther-Petersen.

Et enkelt sted er det dog svært at tale om succes: Trods indædt modstand fra Poul Erik Bech, der foretrækker en uafhængig mæglerbranche, har finanssektoren sat sig på en stor del af formidlingen af fast ejendom

Se dobbeltportræt af Poul Erik Bech og Jørgen Jørgensen på bagsiden af Berlingske Business Ejendomme-sektionen onsdag.

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere