Berlingske Business
LIVE
17:58 På gensyn i morgen

Knald eller fald for Dyrup

Virksomheden stillede i 2000 aktionærerne i moderselskabet Monberg & Thorsen i udsigt, at omsætningen ville blive

fordoblet over tre til fem år.



Dyrup, der dengang omsatte for 1,6 mia. kr., var nemlig kommet under belejring af den svenske

Lindén-gruppe, der var parat til at købe hele Monberg & Thorsen koncernen for at få fat i Dyrup.



For

at slippe ud af den kattepine rykkede Monberg & Thorsens bestyrelsesformand ud med garantien om en fordobling af omsætningen.



I

et marked, der på europæisk plan oplever en svag tilbagegang i omsætningen, er der kun en måde, det kan opnås

på - og det er ved opkøb.

Opkøb på tegnebrættet

I første omgang har Dyrups adm. direktør

Steen Bjerre dog iværksat en gennemgribende fornyelsesproces.



Processen indebærer et nyt shop-in-shop koncept, hvor

en lille Dyrup-butik inde i byggemarkederne med collager og farvemiljøer skal inspirere kunderne til at sætte ny kulør

på væggene. Et koncept, der bliver taget godt imod.



- Salget går som krudt og kugler, fastslår Steen

Bjerre.



Sammen med en bedre branding af Dyrup-navnet og et stærkere samarbejde mellem de enkelte landedivisioner skal det

ruste koncernen til den store omsætningsfremgang, og resultaterne er allerede så småt ved at vise sig. I 1. halvår

af 2002 havde Dyrup således en omsætningsfremgang på 5 pct., mens markedet i Europa overordnet gik 2 pct. tilbage.



Selvom

aktieanalytikerne klapper i hænderne af begejstring over fremgangen i første halvår, er der stadig langt op til

en fordobling af omsætningen. Et opkøb er derfor på tegnebrættet i hovedkvarteret i Søborg.



Ifølge

Steen Bjerre skal en mulig opkøbskandidat findes på det nordiske, det engelske eller det italienske marked. Det er nemlig

her, Dyrup gerne vil styrke sin position og opdyrke nye markeder.



I dag er virksomhedens største markeder i Danmark,

Frankrig, Tyskland og Portugal, men også i de kommende EU-lande Polen, Tjekkiet og Ungarn er Dyrup på vej frem.











Dyrup

på børsen

Flere analytikere peger på, at planerne om at løfte omsætningen kan være led i en plan

om børsnotering af Dyrup. Moderselskabet Monberg & Thorsen arbejder på lignende planer med sit andet datterselskab, entreprenørkoncernen

MT Højgaard.



- Er der planer om en børsnotering af de enkelte selskaber i Monberg & Thorsen, så er det

klart, at Dyrups omsætning skal løftes, fastslår en analytiker.



Om det kan lykkes at finde den rigtige virksomhed

at opkøbe, er det store spørgsmål. Farve- og lakindustrien i Europa har konsolideret sig kraftigt de seneste år.

Det betyder, at der, sat på spidsen, kun er rigtig store eller rigtig små spillere tilbage på det europæiske

marked.



De store kan være svære at integrere tilfredsstillende, til at det giver gevinst, mens de små er for

ubetydelige til, at det er noget, der rykker ved omsætningen. Flere branchekilder stiller sig derfor tvivlende over for om det

vil lykkes Dyrup at finde den rette.



En anden forklaring, som flere kilder i branchen hælder til, er, at Steen Bjerres

fornyelsesproces skal gøre Dyrup attraktiv for en køber.



- Dyrup køres i stilling med henblik på salg,

siger en branchekilde lige ud til ByggeErhvervet.



Er det tilfældet, er det udelukket, at køberen skal findes i Danmark. Flügger

satser i de kommende år udelukkende på organisk vækst, mens Sadolin blot er en lille brik i Europas største

malingskoncern Akzo Nobel.



En køber af Dyrup kan i stedet tænkes at være norske Josum, der sidder på over

60 pct. af markedet i Norge, men mangler et brohoved ud i Europa. En anden mulig køber kunne være finsk-svenske Tikkurilla/Alcro-Becker,

der sidder på over 45 pct. af det svenske marked. Et marked hvor Dyrup praktisk talt ikke er til stede.











Regulær

oprydning

Hos den største spiller på det danske marked, Flügger, har man derimod ikke længere så store

armbevægelser. I 1996 proklamerede Flüggers adm. direktør og hovedaktionær Ulf Schnack, at virksomheden de

næste fem år skulle øge omsætningen fra lige under en mia. kr. til 1,5 mia. kr. og øge resultatet

før skat fra godt 100 mio. kr. til 150 mio. kr.



Men sådan skulle det ikke gå. To opkøb i Norge og Sverige

i 1997-98 gav virksomheden så mange problemer, at de sidste fem år i stedet er brugt til det, Ulf Schnack ikke tøver

med at kalde en regulær oprydning. Omsætningen har således ligget nogenlunde konstant omkring 1,05 mia. kr. de seneste år,

og resultatet var i sidste regnskabsår 95,3 mio. kr.



- Men nu føler vi, at vi er ved at have orden i huset, siger

Ulf Schnack og peger på, at strategien i de kommende år hedder lønsom organisk vækst.



Med omkring 28

pct. af markedet er Flügger den største spiller på det danske marked, og omsætningen herhjemme udgør

mere end 52 pct. af den samlede omsætning i koncernen. Således omsatte Flügger i regnskabsåret 01/02 for 551

mio. kr. på det danske marked. Et tal, der har været støt stigende de seneste år.



Flüggers position

kan langt hen ad vejen forklares med distributionsnettet, der består af næsten 200 butikker ledet og i trefjerdedele af

tilfældene også ejet af lokale malermestre. Det giver koncernen en profil, som malerfagets primære leverandør

og smitter af på den private forbrugers opfattelse af Flügger som en kæde med kompetent vejledning og rådgivning.











Fusioner

på vej

Den tredje store spiller på det danske marked, Akzo Nobel Deco, med varemærkerne Sadolin og Nordsjö,

er en brik i Europas største malingskoncern, Akzo Nobel. For to år siden valgte ledelsen af miljøhensyn at flytte

en stor del af produktionen fra Sadolins vugge i Holmbladsgade på Amager til Sege i Sverige.



Tilbage i Danmark er en lille

produktion og en salgs- og marketingsafdeling med ansvar for det nordiske marked og tæt kontakt til Sadolin Grossistcentrene

og de 108 selvstændige Sadolin Farveland-butikker i Danmark.



Nedgangen i omsætning på næsten 100 mio.

kr. fra år 2000 til 2001 er således ikke udtryk for en salgskrise, men repræsenterer derimod det eksportsalg og

den inter-company produktion som forsvandt med udflytningen af produktionen.



Ligesom hos konkurrenten Flügger hedder strategien

hos Sadolin organisk vækst. Adm. direktør Claus Trolle afviser således alle tanker om opkøb.



- Vi har,

hvad vi skal have, siger han, men tilføjer, at der helt klart vil ske fusioner inden for den nordiske farve-og lakindustri

de kommende år.



- Der er ingen tvivl om, at vi i hvert fald ikke bliver flere. Norden er præget af modne markeder,

der ikke udvikler sig synderligt, og vi kommer derfor til at se sammenlægninger, spår Claus Trolle.











Videre

i samme ånd

Hvert år langes der maling for knap to mia. kr. over disken herhjemme, og der står enten Flügger,

Sadolin eller Dyrup på syv ud af ti spande, der forlader farvehandlere, grossister og byggemarkeder.



I slipstrømmen

på de tre dominerende spillere ligger blandt andet finske Teknos, der fra fabrikken i Vejen ellers mest gør det i industrimaling. Men

med købet af nicheproducenten Hygæa i januar 2001 er Teknos kommet ind på markedet for bygningsmaling. En disposition

der vækker undren i farve- og lakindustrien. Flere kilder hælder til, at Teknos primært var interesseret i Hygæas

produktion af industrimaling og tog produktionen af bygningsmaling med i købet.



Selv er Teknos danske direktør

Aage Ramsgaard ikke meget for at løfte sløret for virksomhedens planer.



- Vi vil føre Hygæa videre

i samme ånd, som vi købte det, og har ingen planer om frasalg, er den sparsomme udmelding.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen