Del : SMS
Berlingske Business

Her vælger du bolig i 2013

Ulrike Ekelund
Arkiv. Foto:

Det kan gøre ondt på familiens budget at vælge den forkerte kommune at besætte sig i. Udvover huspriserne er der en række andre forhold, der er værd at tage højde for.

Artiklen fortsætter under annoncen

Både manden og konen har fået drømmejobbet i København, og nu melder det store spørgsmål sig. Hvor skal de bosætte sig? I hovedstaden eller en af omegnskommunerne?

Næste år vil det være dyrest at købe bolig på Frederiksberg og i Gentofte, mens det vil være billigst i Odsherred og Sorø.

Og der vil være mange tusinde kroner ekstra til husholdningen ved at vælge den ene kommune frem for den anden. Når boligen er betalt, vil en familie have lige under 260.000 kr. om året til transport og andre leveomkostninger, hvis den bosætter sig på Frederiksberg.

Hvis den samme familie flytter til Sorø, vil det disponible beløb vokse til lidt over 420.000 kr. om året.

Det viser beregninger som BRFkredit har lavet for Business Søndag. Udgangspunktet er en familie, der tjener 800.000 kr. om året før skat. De står for at købe et hus på 140 kvm. Rådighedsbeløbet er familiens indkomst, når skatten er betalt, og boligen er finansieret. Derimod er der ikke indregnet udgifter til transport og lignende.

Pas på grundskylden

Både cheføkonom i BRFkredit Ulrikke Ekelund og cheføkonom i Arbejdernes Landsbank Lone Kjærgaard påpeger, at det afgørende for familierne at se på naturligt nok er huspriserne i de enkelte kommuner, men en række andre forhold er ligeledes værd at tage i betragtning.

»Uanset hvor man overvejer at købe, bør man undersøge ejendomsskatterne nøje. På mange boliger venter der en stigende grundskyld en årrække frem. Det skal man tage højde for i budgettet,« siger Lone Kjærgaard.

»Så tjek grundværdien og tjek grundskyldspromillen. Og det er heller ikke uvæsenligt, hvad den kommunale skattesats er,« siger Lone Kjærgaard, der understreger, at der er ganske store skattebesparelser at hente ved at bosætte sig i den billigste skattekommune frem for i den dyreste i hovedstadsområdet.

»Ligeledes er det værd at tænke på, at hovedstaden har mange infrastrukturprojekter i støbeskeen. Man gør derfor klogt i at sætte sig ind i, hvad planerne er for det område, man kigger på,« siger Lone Kjærgaard.

Ulrikke Ekelund nævner et andet forhold, der er godt at tage højde for ved valg af kommune.

»Hvis man overvejer at få børn i nær fremtid, bør man måske se på, hvilke børnepasningstilbud de har i de enkelte kommuner. Ikke alle kommuner er lige gode til at opfylde deres pasningsgaranti,« siger Ulrikke Ekelund.

Kræver opsparing

I analysen fra BRF er regnet på tallene for 38 kommuner i og omkring hovedstaden. Kommunerne Halsnæs og Odsherred er dem, der ligger længst væk.

Både BRFkredit og Arbejdernes Landsbank påpeger, at en familie med nævnte årlige indkomst ikke vil have frit valg på alle hylder. Der vil være kommuner, hvor de ikke kan købe hus, medmindre de har en opsparing.

»Med en indkomst på 800.000 kr. kan familien købe hus i godt halvdelen af kommunerne uden en opsparing. Hvorvidt de kan købe i de øvrige kommuner afhænger af størrelsen af deres opsparing,« siger Lone Kjærgaard.

»Selv med en opsparing på 100.000 kr. kan de med tommelfingerreglen om, at man kan låne tre gange årsindkomsten ikke købe i kommuner som København, Frederiksberg, Dragør, Tårnby, Ballerup samt kommunerne i det nordsjællandske,« siger Lone Kjærgaard.

Fordele og ulemper

For mange familier er det store spørgsmål, om man skal stramme økonomien og bo lidt tættere på København og derved ens arbejdsplads. Eller skal man se på huse lidt længere væk. De er lidt billigere, og familien får mere bolig for pengene. Men det giver pendling, og det kræver både tid og penge.

Ulrikke Ekelund ser en række både plusser og minusser ved pendling.

»Fordelen ved at bo og arbejde i København er, at man sparer noget transporttid, og samtidig er det ikke sikkert, at der er et reelt behov for en bil. Det nedsætter kravene til det disponible rådighedsbeløb,« siger Ulrikke Ekelund.

»Men hvis man eksempelvis ønsker at bygge nyt hus, har man større valgmuligheder i omegnskommunerne, hvor der stadig udstykkes nye byggegrunde. I København er det stærkt begrænset med nye byggegrunde,« siger Ulrikke Ekelund, der fremhæver, at pendlerne må tage højde for, at priserne for offentlig transport stiger med 3,5 pct. i januar næste år. Det giver en ekstra udgift hver måned.

»For de pendlere, som benytter bil, forventer vi en svagt forbedret økonomi. Det skyldes, at vores prognose for oliepriser tilsiger svagt fald igennem 2013 som følge af lavere økonomisk aktivitet,« siger Ulrikke Ekelund.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere