Del : SMS
Berlingske Business

Erhvervsejendomsmæglere ligger stadig ned

Landets største erhvervsejendomsmæglere har fortsat meget hårde tider, og som gruppe kom de 30 største erhvervsejendomsmæglere ligeså ringe ud af 2011 som af 2010, der også var et meget magert år.

Artiklen fortsætter under annoncen

Generelt klarede de klassiske store ejendomsmæglere sig lidt ringere sidste år på grund af fortsat meget lav transaktionsaktivitet. Således faldt bruttoresultatet hos både Colliers, EDC Poul Erik Bech og hos Nybolig Erhverv København, som dog kun er en mindre del af den samlede Nybolig erhvervs-kæde, der uden tvivl er landets største indenfor erhverv med en markedsandel på knap 30 procent.

Kendetegnet ved indtjeningsudviklingen hos erhvervsmæglerne er, at hovedparten af erhvervsmæglerne udenfor top 8 også er gået tilbage i omsætning sidste år på grund af få gennemførte handler. Til gengæld har en række mellemstore mæglere, der er specialiseret indenfor rådgivning og vurderinger til både sælgere og købere, klaret sig overraskende godt.

De større byer klarer sig bedst

Da der har været flest transaktioner i de større byer det seneste år, er det også typisk der, erhvervsejendomsmæglerne har været begunstiget af traditionelle mægleropgaver. Erhvervsmæglerne i de mindre byer har det fortsat meget vanskeligt, og mæglerne fra nummer 20 i størrelse har typisk et bruttoresultat på kun 2-3 mio. kr. til aflønning af personalet.

Udsigterne for markedet for kontorejendomme ser ikke specielt attraktivt ud, heller ikke i de store byer. De seneste data fra Oline.dk viser et stigende antal ledige kontorkvadratmeter, også i Hovedstaden. Den positive udvikling indenfor boligejendomme i Hovedstaden på grund af nettotilvandring, smitter altså ikke af beskæftigelsen med flere arbejdspladser - og et øget behov for kontorlejemål. En række økonomiske indikatorer peger samtidig i retning af en ny opbremsning i dansk økonomi, herunder svagt stigende arbejdsløshed. Stadig forsigtigere realkreditinstitutter er også med til at lægge en dæmper på køberside, idet køber ofte skal have 40-50 procent af købesummen i egenkapital, hvilket begrænset skaren af relevante købere.

Prøv Økonomisk Ugebrev i en måned for kun 500,- kr.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

På trods af store udfordringer med infrastrukturen i mange af de store byer har et partnerskab mellem det offentlige og private længe været en sovende kæmpe.Hør Sampensions direktør Hasse Jørgensen fo...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere