Del : SMS
Berlingske Business

Endnu en bydel kommer med på metroen

pix-metro-nyellebjerg
Foto:

Metrolinje fra hovedbanen til Ny Ellebjerg vil give skub til udviklingen af Sydhavnen, der har udsigt til nye milliardinvesteringer i tusindvis af ekstra boliger og arbejdspladser.

Artiklen fortsætter under annoncen
Formentlig er det nu kun et spørgsmål om tid, før politikerne vedtager en helt ny metrolinje fra Københavns Hovedbanegård ned gennem Sydhavnen til trafikknudepunktet Ny Ellebjerg. Alene beslutningen ventes at stimulere de kommende års milliardinvesteringer i området, der rundt regnet skal fordobles fra de nuværende godt 12.000 arbejdspladser og 2.500 boliger.

»Jeg anser en beslutning om en Sydhavnsmetro som meget realistisk, og Københavns Kommune og staten bør relativt hurtigt kunne blive enige. Vi ved, at projektet er rentabelt, fordi passagertallet kan finansiere en del af metroen. Det er et fantastisk projekt, som også vil bidrage til fortsat byudvikling,« siger overborgmester Frank Jensen (S) til Berlingske Business.

Vurderingen af den styrkede byudvikling deles af Sjælsø Gruppen, der allerede har opført 1.000 boliger for 2,5-3 mia. kr. i Sydhavnen og i sidste uge meldte om et nyt projekt med familieboliger og et p-hus til en halv milliard kroner.

»Det er svært at sætte tal på værdien af en metro, men det betyder noget for den langsigtede værdiudvikling. Og selv om området vil blive udviklet alligevel, vil det ske hurtigere med udsigt til en metro, for transporttiden betyder mere og mere, og både boliger og virksomheder vil have fordel af en metro,« siger administrerende direktør Flemming Joseph Jensen.

Analyse på vej

Borgerrepræsentationen i København har bestilt en grundig udredning, som skal vurdere passagertal og samlet økonomi samt komme med anbefalinger om den præcise linjeføring og placering af stationer. Rapporten bliver udarbejdet af bl.a. eksperter fra Metroselskabet og ventes klar til maj.

Se billederne: Nordhavn vokser og forvandles

Hidtidige skøn lyder på en daglig passagerfremgang på 34.000 til hele metrosystemet og anlægsudgifter på 4,6-6 milliarder kroner.

Nyt knudepunkt


Tanken er, at Sydhavnsmetroen bygger videre på det eksisterende metronet. De to første linjer, M1 og M2 – som i dette efterår har ti års jubilæum – går fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til henholdsvis Ørestad/Vest-amager og lufthavnen.

M3, Metrocityringen, åbner i 2018 med 17 stationer på en cirkel gennem Indre By, brokvartererne og Frederiksberg.

Bus, tog og metro bliver billigere


Året efter, i 2019, åbner den såkaldte Nordhavnsmetro eller M4, ikke blot som en afgrening fra Østerport, men som en »minilinje«, der fra Hovedbanen kører delvist parallelt med Metrocityringen og dermed får i alt syv stationer. Ideen er så at forlænge M4 sydover – med stationer ved indkøbscentret Fisketorvet, tre steder i selve Sydhavnen, ved Mozarts Plads og med endestation på Ny Ellebjerg.

Dermed vil Sydhavnen - formentlig fra 2022 - få direkte forbindelse både til centrum og til Ny Ellebjerg, som allerede har S-tog og Ringbane og i 2018 udbygger positionen som knudepunkt med regionale tog, når den nye København-Ringsted-bane åbner.

Massiv byudvikling

Udviklingen af Sydhavnen kom for alvor i gang for en halv snes år siden. Området husede længe erhvervshavne og store industrivirksomheder med Aalborg Portland og Fords samlefabrik blandt de mest kendte.

Kort efter årtusindskiftet gjorde lokalplaner klar til omlægning til en helt ny bydel med 9.000 boliger og rundt regnet 20.000 indbyggere som slutmål og 22.500 arbejdsplader, især i kontorer. Frem til 2009/10 blev der bygget løs - dels langs områdets store gennemgående vejforbindelse, dels på Sluseholmen, der har fået masser af lejligheder og kanaler á la Amsterdam og Christianshavn. Efterhånden er der også bygget på Teglholmen.

Bliv tilmeldt Berlingske Business-nyhedsbrev om ejendomme og byggeri

Københavns Kommune har opført to børneinstitutioner og åbner en folkeskole til sommer. De første butikker og cafeer er rykket ind, og sågar en kirke er planlagt til at betjene de foreløbig knap 5.000 lokale sjæle.

Det tredje større delområde er Enghave Brygge, hvor en lokalplan er ved at blive udarbejdet. Også her bliver der lagt op til nye inddæmninger, nye kanaler og nyt byggeri af især boliger. En »dark horse« er dog H.C. Ørstedsværket, hvis fremtid ikke er afklaret, men som næppe er en ønskenabo for mange.

Se hele temaet om Sydhavnen og ny metrolinje i Berlingske Business Ejendomme onsdag

0 Kommentarer

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

Hør investeringsdirektør Henrik Olejasz fortælle hvor galt det i virkeligheden står til med Italien, og om vi er på vej mod en ny EU-krise efter nej'et ved folkeafstemningen søndag:

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere