Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Danske virksomheder kan også levere billige træhuse

ErhvervsBladet har fået en række læserhenvendelser efter sidste uges omtale af de prisbillige BoKlok træhuse

fra Sverige. Husene forventes at blive en alvorlig konkurrent til de traditionelle danske byggerier med priser på omkring halvdelen

af, hvad vi er vant.


Det har fået en del danske virksomhedsledere på banen med påstande om, de også kan

levere en vare til samme pris og kvalitet som BoKlok, der er et samarbejde imellem Skanska og Ikea.


Flere langer kraftigt ud

efter embedsmændende. Bl.a. Anders Kretzschmar, direktør i Erhvervs- og Boligstyrelsen, er i skudlinien. Hans udtalelse om,

at BoKlok i Danmark vil betyde, at flere i den danske byggebranche må vænne sig til at stå noget tidligere op, vækker

harme.



Hug til Skanska

Jørgen Vestergaard fra virksomheden LT Udlejning i Hedehusene har primært erfaring med

byggeri af skurvogne og pavilloner. Desuden står han for opførelse af mere permanente boliger i træ - normalt i

samarbejde med JK Pavilloner i Egtved.


- Det danske marked er ikke modent til det lette byggeri, fordi embedsmænd og politikere

har en instinktiv modvilje over for byggeri i f.eks. træ, siger Jørgen Vestergaard, der er overbevist om, at danske virksomheder

let kan hamle op med de svenske. Han uddeler følgende drøje hug til Skanska:


- Jeg fatter ikke, at embedsmændene

falder på halen over for det svenske koncept. Min virksomhed kan ikke nå at omsætte lige så meget over ti

år som Skanska kan tabe på blot ét år i Danmark, siger han med henvisning til Skanskas underskud på

ca. 800 mio. kr. sidste år.


Han er oprevet over den økonomiske uligevægt, der betyder, at en megakoncern som

Skanska via lobbyisme og pressekontakter kan få fokus på netop deres produkter.



Dyre danskere

En anden direktør

fra byggebranchen havde fået galt fat i kvadratmeterprisen på de svenske træhuse, som han troede var tre gang højere

end i virkeligheden.


- Den ligger endda lidt højere end den kvadratmeterpris, vi selv bygger til, pointerede han.




embedsmændene kan godt pakke sammen, mente han.


Det kan de i øvrigt også godt gøre med hensyn til

priserne på byggematerialer.


- Enhver ved da, at materialernes pris bliver reduceret med 40 pct. i forhold til listeprisen.

Den dér med, at byggematerialerne er alt for dyre, kan embedsmændene godt droppe, lød det. Prisgennemsigtigheden

med hensyn til byggematerialer kunne måske være bedre!


Mange af de mindre skurvogns- og pavillonproducenter er i

stand til at levere noget, der minder om det svenske produkt, men der er tale om mindre virksomheder, som ikke har den store erfaring

med at bygge permanente boliger i træ - bl.a. fordi det først fornylig er blevet tilladt at bygge etageboliger i Danmark.

I denne kreds findes en række lykkeriddere, som der er grund til at være på vagt overfor. Det er opfattelsen blandt

flere organisationer og virksomheder i byggeriet.


De har hverken økonomi, know how eller erfaring med disse byggerier. Omvendt

vil en række af dem kunne løfte opgaven.



Fem er store nok

Ifølge administrerende direktør Jesper

Hoffmann fra ScandiByg i Løgstør er der omkring fem store aktører i branchen, der med sikkerhed kan løfte disse

opgaver. Hans egen er en af dem, idet den nordjyske virksomhed i forvejen producerer træmoduler til skoler, institutioner, boliger, kontorer

og mandskabsvogne.


ScandiByg er 100 pct. ejet af MT Højgaard og er netop i færd med at aflevere et treetagers projekt

med i alt 48 lejligheder til Nuuk kommune i Grønland.


- Vi følger udviklingen med byggeri af træhuse i Danmark

med stor opmærksomhed og mærker den svenske påvirkning med hensyn til træbyggeri. Det er efterhånden

blevet lidt "in" at bo i træhuse, og jeg er overbevist om, at ScandiByg kan levere byggeri i stil med BoKlok til samme konkurrencedygtige

priser, siger Jesper Hoffmann.


Han henviser bl.a. til, at licitationen i Nuuk blev vundet i licitation, hvor bl.a. Skanska, NCC

og Hoffmann/Veidekke deltog.


Også afdelingsdirektør i Byggeriets Arbejdsgivere, BYG, Michael H. Nielsen tror på,

at danske virksomheder kan levere varen til en konkurrencedygtig pris.


- Om de får succes eller ej afhænger af, om

der kan skaffes billige grunde, og at der eksisterer en køberinteresse i Danmark. Produktionen skal foregå i store serier

og med relativt få varianter for at få økonomien til at hænge sammen, siger Michael H. Nielsen.


Både

han og Jesper Hoffmann er enige om, at det individuelle præg i en eller anden udstrækning skal kunne indarbejdes i husene,

fordi danskere stiller krav om individualitet.


- Det er allerede indarbejdet i ScandiBygs produktionsmåde, fortæller Jesper

Hoffmann.


Balancen kommer således til at handle om økonomi over for individualitet og kvalitet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen