Del : SMS

Danske ingeniører tegner norsk jernbane

Stort ingeniørhus har vundet ordre om at opgradere ældgammel banestrækning ved Oslo.

Artiklen fortsætter under annoncen
Ingeniørkoncernen Cowi har via sit lokale datterselskab vundet opgaven med at stå for opgraderingen af jernbanen mellem Etterstad-bydelen i Oslo og Lillestrøm nordøst for hovedstaden.

Rådgivningsarbejdet for Cowi beløber sig til 60 millioner norske kroner - altså nogenlunde det samme i danske. En del vil foregå lokalt, men Cowi i Norge forventer også at trække på kolleger i Danmark til blandt andet beregninger vedrørende støj og vibrationer.

En del af linjen er Norge ældste fra 1854. Anlægsarbejdet skal ske fra 2013-17, så Cowi skal være klar med de første tilbudsdokumenter tidligt næste år.

Cowi, som herhjemme er næststørst efter Rambøll, har cirka 1000 ansatte i Norge og har netop købt et mindre firma med en snes ansatte i Oslo.

pix-BRO-biz


Tidligere i tidligere i år vandt Cowi opgaven med verdens dybeste havtunnel, som skal anlægges nord for oliebyen Stavanger på den norske vestkyst.

tunnel


Samlet set øgede ingeniørerne deres eksport og udenlandske omsætning med 13 procent i 2011, så det udenlandske salg udgjorde 51 procent af den samlede omsætning.

0.Bro

pix-BRO-biz

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere