Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Byggefremstød i Kina op til OL i 2008

Danske byggevirksomheder har gode muligheder for at vinde markedsandele på et af verdens hurtigst voksende eksportmarkeder -

det kinesiske. Erhvervs- og Boligminister Bendt Bendtsen står sidst på måneden i spidsen for et dansk fremstød

i Kina.


Her er det planen at skabe kontakter imellem kinesiske bygherrer og danske byggematerialeproducenter, producenter af

fjernvarmerør og virksomheder inden for boligindretning.


Eksportassistent Hugo Høllede fra Den Danske Ambassade

i Beijing fortæller, at bl.a. Velux, Junckers gulve, HTH Køkkener og Deko Loft+Væg er aktive på det kinesiske

marked - dog langtfra i nogen større målestok. Afstanden til Kina er et problem, men flere af de danske virksomheder overvejer

at lægge produktionen i Kina.


- Danske virksomheder har muligheder for succes inden for luksusprodukter. Mange kinesere

er i dag rige og efterspørger godt design og flot arkitektur. Mange af de udenlandske investorer, der bygger nye firmadomiciler

i de store byer, efterspørger også ny arkitektur i forhold til det, man har været vant til herude, siger Hugo Høllede.


Han

vurderer, at danske rådgivende ingeniører og arkitekter, der får opgaver i Kina kan give en afsmittende virkning

i forhold til danske materialeproducenter, fordi arkitekterne i visse situationer vil foretrække materialer, der er kendte.


Det

er Dansk Industri (DI), der står bag fremstødet, som bl.a. sker på baggrund af byggeriet til OL i Beijing i 2008,

hvor de kinesiske myndigheder har proklameret massive investeringer i omegnen af 170 mia. kr. oplyser DI.


- Ved at have den danske

erhvervsminister i spidsen for delegationen opnår vi ganske enkelt den fordel, at vi møder beslutningstagere på

et højere niveau end normalt. Vi er tættere på toppen, og formålet med turen til Kina er i første

række at åbne døre. Vi forventer ikke, at der kommer underskrevne kontrakter med hjem, siger eksportkonsulent Bo

Sjøgreeen fra DI.



Personlige kontakter

En af de danske virksomheder, der forsøger sig i Kina, er Deko Loft+Væg. Virksomheden

er tiltrukket af de store vækstrater i et kolossalt marked. I byerne Yantai og Beijing har Deka deltaget i projekter for politi

og toldvæsen, hvor man har været leverandør af skillevægge og glasvægge.


Væggene sælges

via lokale forhandlere, der også står for montagen, der ifølge direktør Peter Krogh i Deko Loft+Væg

er af høj kvalitet.


- Ved eksport til Kina er de personlige kontakter ekstremt vigtige. Desuden sætter kineserne

pris på, at der eksisterer en lokal repræsentation, så virksomheden let kan kontaktes. En hel del tålmodighed er

også vigtigt, siger Peter Krogh.


Han satser dog ikke hele butikken i Kina og fører trods alt en forsigtig strategi

i forhold til Riget i Midten. Nærmarkederne bliver prioriteret højere end Kina, selvom transport til Kina i virkeligheden

ikke er voldsomt dyr, fortæller Krogh.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen