Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Bro-terror kan kortslutte samfundsøkonomien

Et terrorangreb på Storebæltsbroen vil for en periode kortslutte det danske samfund med mærkbare konsekvenser for

landets økonomi.


Det fastslår direktør John Cederberg fra Foreningen af Rådgivende Ingeniører.

At volde skade på den faste forbindelse over Storebælt kræver i virkeligheden ikke særlig meget.


- Det

er først og fremmest et spørgsmål om at have en passende beskidt fantasi. En skinnecykel med knallertmotor og

tilstrækkelige mængder dynamit, der bringes til eksplosion inde i tunnelen kan måske skabe oversvømmelser

i to år, vurderer han.


En mærkbar skade på den østlige højbro over bæltet kan f.eks foregå

ved at større fly flyver ind i de kabler, der bærer selve broen, eller ved at terrorister anbringer sprængladninger

på kablerne og bringer dem til sprængning. Det kan medføre at det såkaldte hængefag falder ned. Et terrorangreb

på den lave vestbro ved Fyn kan skade både vej- og jernbanetrafikken, men er ifølge Cederberg lettere at udbedre.


-

Der er udsigt til et stort samfundsmæssigt tab, fordi det vil tage måneder før alternative transportveje er effektivt

reetableret. Der vil opstå store forsyningsproblemer i kølvandet på et større terrorangreb på Storebælt,

siger John Cederberg, der med et stort angreb forudsætter, at både jernbane- og vejtrafik bliver ramt.









Underdrejet

et år

Leif Vincentsen, der er teknisk direktør i Sund & Bælt, har drøftet terrorangrebet i New York med

politiet. Selvom der ikke i Danmark findes et egentligt trusselsbillede som i USA, er overvågningen af Storebæltsforbindelsen

dog intensiveret siden den 11. september.


Sund & Bælts personale er blevet instrueret i at skærpe opmærksomheden

og reagerer på usædvanlig færden. Det kan f.eks være parkering af et køretøj på broen

eller et opankret skib lige under broen.


- Vi dimensionerer ikke faste anlæg til at modstå terrorvirksomhed, men der

foregår overvågning af forbindelsen og skibstrafikken døgnet rundt. Banestyrelsen overvåger tunnellen, og

hvis der trænger ukendte elementer ind tunnellen, så lyder alarmen, siger Leif Vincentsen.


Han er enig med John Cederberg

i, at et større fly, f.eks en jumbojet, der flyver ind i kablerne, som holder brofaget, kan betyde nedstyrtning af vejbanen.

Det samme kan ske ved direkte "påflyvning" af vejbanen. Derimod tvivler han på, at en jumbojet, der rammer en

pylon direkte kan få pylonen til at vælte. Store skibe i god fart kan påsejle bropillerne uden, at de vælter.

Desuden vurderer han, at en oversvømmelse i tunnellen vil tage omkring et år at udbedre. Sådan var det, da tunellen

blev oversvømmet under anlægsfasen.


Hvis den faste forbindelse over Storebælt udsættes for et terrorangreb

vil det være muligt at indsætte lejede færger fra udlandet i løbet af to-tre uger. Desuden kan alternative

ruter benyttes - f.eks. landtransport via Tyskland.


Det vil tage mellem tre måneder og et år at få transportvolumen

og -intensiteten bragt på omgangshøjde med situationen før et evt. angreb, vurderer Leif Vincentsen.


Han

fortæller, at der for omkring 15 år siden blev foretaget en række økonomiske analyser af en ikke-fungerende

bro. De blev brugt til at fastlægge sikkerhedsniveauet. Siden har der ikke været behov for opdatering, og derfor findes

der ikke i dag aktuelle tal for de samfundsøkonomiske konsekvenser af f.eks. et terrorangreb.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen