Berlingske Business
LIVE
09:38 Totalbanken skruer op for forventningerne

Wackenhuts hemmeligheder

Stikord til den mere uofficielle firmabiografi om Wackenhut, der i går blev overtaget af Group 4 Falck, hedder Miami-mafia, hemmelige arkiver, det yderste højre, vennetjenester for CIA og FBI, Irakgate - og selv folk, der tror på flyvende tallerkener, har sikkerhedsfirmaet på deres hadeliste.

Den amerikanske Wackenhut-koncern, som i går blev overtaget af danske Group 4 Falck, er en virksomhed, der i sjælden grad er berømt og berygtet.

Sikkerheds-koncernen er kendt for et meget nært forhold til Bush-familien, der ikke bare har leveret to amerikanske præsidenter, men også guvernøren Jeb Bush i hjemstaten Florida.

Wackenhut passer på sikkerheden i store private virksomheder, men arbejder også på stribevis af hel- og halv-offentlige steder som atomkraftværker, elværker, fængsler og amerikanske ambassader mange forskellige steder i verden.

Men Wackenhut har også en skyggeside, der får koncernen til at lyde som fiktion og tredjeklasses agentroman. Stikord til den mere uofficielle firmabiografi hedder mafia, hemmelige arkiver, det yderste højre, vennetjenester for CIA og FBI, Iraqgate - og selv folk, der tror på flyvende tallerkener har Wackenhut på deres hadeliste.

Fire mio. i arkivet

Wackenhut er startet af den nu 81-årige George R. Wackenhut i den amerikanske mafias »hovedstad« Miami i 1954.

Han var tidligere special agent i det amerikanske forbundspoliti, FBI, og satte sammen med et par tidligere FBI-kolleger sit sikkerhedsfirma op midt under McCarthyismen.

Firmaet skulle bl.a. hjælpe private firmaer med at luge ud i medarbejderskarerne for folk, der kunne frygtes at have sympati med kommunismen, og det gav firmaet et meget omstridt omdømme lige fra starten.

Forfatteren Frank Donner, der skrev bogen »Age of Surveillance« hævder, at Wackenhut selv flere år efter Joe McCarthys fald solgte navne fra firmaets arkiv over efterhånden fire millioner potentielle samfundsundergravere, venstreorienterede, borgerretsforkæmpere, militærnægtere og lignende.

Da den type arkiver blev udsat for hektisk kritik, forærede firmaet det til en højreorienteret kirke - dog mod at firmaet selv stadig havde adgang til at trække på oplysningerne. George Wackenhut har personligt støttet flere stærkt højreorienterede bevægelser som det berygtede John Birch Society.

Wackenhuts åbenlyse patriotiske sindelag gav flere og flere opgaver for det offentlige, som f.eks. overvågning af atomkraftværker, og også lidt mere tvivlsomme opgaver.

»Det var kendt i i industrien, at hvis man havde et beskidt stykke arbejde, der skulle gøres, så kunne man ringe til Wackenhut,« har den tidligere FBI-agent William Hinshaw fortalt i en artikel i bladet Spy Magazine, der ved samme lejlighed citerede en CIA-agent gennem 18 år, William Corbett, for at Wackenhut også har stået til rådighed for mange dækoperationer for CIA og andre amerikanske efterretningstjenester.

CIAs lille hjælper

Massevis af tidligere topfolk i både FBI og CIA har i tidens løb haft bestyrelsesposter for Wackenhut.

Walckenhut er i den forbindelse nævnt bl.a. i forbindelse med CIA-operationer i El Salvador og Wackenhut og var ifølge bl.a. den dybdeborende journalist John Connelly stærkt involveret i, at Iraks Saddam Hussein - med CIA-hjælp - fik kemiske våben meget kort tid før Kuwait-krigen, det kompleks, der kaldes Irakgate.

Ikke alle myndigheder brød sig dog om Wackenhuts tjenester.

En miljøkomite i den amerikanske kongres mente det bevist, at Wackenhut var med til at fjerne beviser efter tankskibet Exxon Valdez´ olielæk, og UFO-bevægelsen har besværet sig over, hvor nidkært Wackenhut-medarbejdere bevogter omstridte militære testområder i det vestlige USA, bl.a. det område, hvor konspirations-entusiaster hævder, at »tv-optagelserne« til Apollo 11s månelanding foregik.

Wackenhuts drift af 40.000 »senge« i amerikanske fængsler har fra tid til anden givet sager om psykisk og seksuelt misbrug af fanger. Bl.a. i Storbritannien og Australien har der været voldsomme protester over Wackenhuts triumftog gennem licitationer for at overtage tidligere offentlige opgaver.

»Top Secret«

Til trods for tætte bånd til markante politikere som både ældre og yngre medlemmer af Bush-familien har Wackenhut-familien med stor dygtighed personligt holdt sig ude af medierne.

Nr. 2 i virksomheden har været sønnen Richard, 53 år (der blev foretrukket som adm. direktør for næsen af sin formodet dygtigere lillesøster, Jan).

George Wackenhuts frue, Rita, er nr. 3 i hierarkiet i billedgalleriet i årsberetningen som »sekretær«. Hun har bl.a. i flere år personligt arbejdet på at sælge familiens slot Tyecliff Castle i tysk stil, der sidst var opført til en pris af over 200 mio. kr., mens hendes mand har hygget sig på den 105 fod store yacht, der meget passende hedder »Top Secret«.

Sikkerhedsfirmaets hovedkvarter blev flyttet fra et sted i det gamle Miami til Palm Beach Gardens efter en episode, hvor der blev skudt på Richard Wackenhuts hustru.

På Wackenhuts hjemmeside kan medarbejderne i øvrigt købe alskens souverniers som tøj med firmamærke, golfparaplyer - og en moppedreng af en rosende biografi om firmastifteren, der selvfølgelig hedder »Den stille amerikaner«.

Det bliver spændende at se, hvorvidt også den mere farverige Wackenhut-historien i fremtiden vil indgå i historien om Group 4 Falck, der som bekendt interesserer sig meget for etik i erhvervslivet.

eve@berlingske.dk

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen