Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage fredag

Uvished hos Terma om flyordre fra USA

Nøl: En ellers skudsikker strategi om at spille på begge heste i form af Boeing og Lockheed Martin for at komme med i udviklingen af fremtidens jagerfly kan alligevel være ved at slå fejl for Terma.

Trods flere års forberedelse må producenten af forsvarsmateriel Terma foreløbig vente i uvished, inden virksomheden i Lystrup ved Århus for alvor kan kaste sig ind i arbejdet med at levere højteknologisk isenkram til cockpittet i fremtidens jagerfly, den amerikansk-britiske Joint Strike Fighter.

Terma forventer alene at skabe omkring 500 nye arbejdspladser og en omsætning på op mod fire mia. kr. ved at blive direkte leverandør til producenten, amerikanske Lockheed Martin, men fra dansk side har man endnu ikke givet grønt lys til fortsat dansk deltagelse i projektet i form af den krævede adgangsbillet på næsten en mia. kr.

»Vi befinder os i et besynderligt vakuum, og derfor kan vi kun prøve at holde Lockheed Martin hen, når de henvender sig. Lockheed er for alvor begyndt på projektet, og de ansætter mellem 50 og 100 mand om ugen for at bygge hele organisationen op til projektet. Underleverandører vælges ud, og i løbet af få måneder er alt udbudsmateriale ude, og inden længe er løbet mere eller mindre kørt,« siger divisionsdirektør Børge Witthøft.

Ordrer for syv mia.

Danmark skal betale ca. en mia. kr. over en tiårig periode for at være med til at finansiere udviklingen i fase to, som sammenlagt koster 25-28 mia. kr. Til gengæld ventes en dansk deltagelse at indbringe industrien ordrer for op imod syv mia. kr. Den danske regering har allerede investeret 80 mio. kr. i den første fase.

Terma har de seneste tre-fire år spillet på to heste i kapløbet om at vinde ordren ved at arbejde sammen med begge de amerikanske flyproducenter, ærkerivalerne Boeing og Lockheed Martin. Her har Terma bl.a. udviklet et avanceret logistiksystem, der via satellitter løbende er i stand til at overvåge flyets tilstand og give besked til hangaren om, hvilke reparationer der er påkrævet.

For Terma, der også har leveret til Lockheed Martin i produktionen af F16, kan en manglende deltagelse få store konsekvenser.

»Det vil resultere i et helt andet scenarie for dansk forsvarsindustri. Det er på lang sigt en trussel mod vores eksistens, fordi det projekt bliver så dominerende i branchen de næste mange år. Samtidig vil det betyde en ringere mulighed for at være konkurrencedygtige og udvikle teknologiske kompetencer, og på den måde kommer Danmark simpelthen bagud ved at takke nej,« siger Børge Witthøft.

Den første Joint Strike Fighter forventes at være på vingerne i 2007. Det amerikanske luftvåben og marinen ventes alene at aftage ca. 3.000 kampfly, og dertil kommer en stribe andre lande. Fremtidens jagerfly kommer til at koste op imod 200 mio. kr. stykket.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen