Berlingske Business
LIVE
17:32 Hästens har vundet en kopisag - men tabt en anden

USA plukker frugten af Europas forskning

Milliarder af skattekroner, patienters liv og helbred og regional udvikling er i spil i kampen mellem USA og Europa om en forskningsmæssig førerpossition. Europa er presset, men har potentialet til at genvinde den forskningsmæssige førsteplads.

Mens politikerne på Christiansborg i øjeblikket overgår hinanden i løfter og planer om, hvordan de vil bruge penge fra fremtidige salg af alt fra Københavns Lufthavn og DONG til UMTS-licenser for at styrke dansk forskning, er de blevet overhalet af virkeligheden.

Mens mantraet i medierne og i mødelokaler i Bruxelles og på Christiansborg i de seneste år har været, »hvordan sikrer vi biotekindustrien mod flaskehalse« og »hvordan får vi universiteter og industri til at sætte turbo på deres samarbejde«, har den tunge globale medicinalindustri selv taget konsekvensen og rykker nu forskning og udvikling af nye lægemidler til USA.

Debatten om flaskehalse, uddannelse og andre problemstillinger har i medicinalindustriens øjne nemlig ikke kunnet rette op på, at Danmark og Europa har et grundlæggende problem: Sammenlignet med USA vokser markedet for lægemidler i Europa langsomt på grund af stram politisk styring, mens det i USA galloperer afsted.

I USA må industrien reklamere for deres produkter over for forbrugerne, og private forsikringsordninger finansierer størstedelen af amerikanernes medicinforbrug.

Samtidig er der en grundlæggende kulturel og politisk forskel i synet på, hvor tidligt en læge skal gribe til receptblokken for at løse en patients problemer.

Klart dilemma

Altsammen giver en omsætningsstigning for industrien, der i løbet af det sidste år har været på 17 procent, mens den i Danmark blot er syv procent. I Frankrig var væksten i omsætningen sidste år blot fire procent.

Som direkte konsekvens flyttede medicinalgiganten Novartis sidste år samtlige forskningsprojekter til USA. Jens Peter Kampmann, leder af Institut for Rationel Farmakoterapi, som på vegne af Lægemiddelstyrelsen vejleder danske læger om, hvilke typer medicin, de danske læger bør udskrive, betegner problemstillingen som et klart dilemma.

»Vi har selvfølgelig en interesse i, at industrien skaber nye lægemidler. I USA er vilkårene bedre for industrien på grund af et mere frit marked. Men jeg mener, at omsætningen i den amerikanske sektor er gået grassat, og at det amerikanske samfund betaler en overpris for nye medicintyper, som ikke altid er bedre end de gamle,« siger han.

Lægemiddelindustrien efterlyser en større vilje blandt politikere og sundedsvæsen til at lade sig inspirere af USA.

»Problemet herhjemme er, at der er masser af god vilje til at skabe rammer, planer og strategier for, hvordan vi skal blive til en biotek- og medicinalnation. Men grundlæggende fungerer markedet for lægemidler ikke. Det er ikke frit, der er ikke konkurrence, og derfor stiger omsætningen ikke i samme takt som i USA. I sidste ende er det pengene, det handler om, og derfor frygter jeg, at vi vil se en forstærket tendens til at europæiske - herunder danske - medicinal- og biotekvirksomheder flytter deres forskningsaktiviteter til USA,« siger Teddy Hebo Larsen, formand for Lægemiddelindustri Foreningen, LiF.

Jens Peter Kampmann er ikke overbevist om, at den lavere europæiske omsætning er et krisetegn.

»Industrien elsker at være bekymret. Den klager over myndighedernes behandlingstiden i forbindelse med godkendelse af nye lægemidler, og den mener, at markedet er for stift. Vi bliver ofte truet med, at forskningen vil blive flyttet ud af landet. Det gør selvfølgelig indtryk. Men jeg mener, at den europæiske sundhedspolitik er mere social, idet den sørger for, at lægemidler kommer alle til gode i stedet for blot at hjælpe de patienter, der har råd til behandling, som det er mønstret i USA.

Rigtig satsning

Bent Christensen, direktør i netværksorganisationen Medicon Valley Academy, ærgrer sig over, at også flere europæiske selskaber i de seneste ti år har flyttet forskningsprojekter til USA. Men han fastholder, at Danmark skaber sig en vigtig strategisk styrkeposition med satsningen på at gøre Øresundregionen til et kraftcenter for medicinal- og biotekindustri.

»Vi skal styrke patenteringen af den forskning, der foregår på universiteterne, og vi skal sikre, at rammerne for de nye virksomheder bliver så gode som muligt. Har vi de rammer i orden, kan vi skabe en vigtig indtjening til Danmark på de samarbejder, der indledes mellem danske og amerikanske virksomheder. Det vil være ærgerligt, hvis forskellen på det amerikanske og europæiske marked for lægemidler alene gør, at USA stryger gevinsten på forskning og ideer, der er grundlagt i Europa,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen