Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Uro inden Ericsson-regnskab

Svenske aktier: Både Ericsson og Nokia aflægger i næste uge regnskab for 2. kvartal. Mens Nokia forventes at indfri forventninger, har analytikerne svært ved at se resultatet fra Ericsson.

Stik modsat tendensen på hovedparten af indeksene i Europa, faldt det svenske OMX-indeks kun marginalt. Ericsson og Nokia lukkede begge uændret, selvom de hele dagen havde ligget højere efter de positive aktiemarkeder i USA torsdag. Dermed gav de ikke det tiltrængte løft, der kunne holde OMX oven vande.

Begge teleselskaber aflægger i næste uge regnskab for 2. kvartal. Især Ericssons regnskab ventes med spænding, mens Nokia forventes at havne på markedernes estimater. Uroen omkring Ericsson skyldes, at selskabet ikke som vanligt har afgivet nogen forventninger til regnskabet, der ifølge den svenske avis Dagens Industri, skyldes den planlgate nyemission, der skal indhente 30 mia. sv.kr.

Det har givet aktieanalytikerne grå hår i hovedet. Forventningerne spænder lige fra tre til seks en halv milliard sv. kr. i underskud.

Blandt de største fald i OMX var låseproducenten Assa Abloy med et fald på 4,9 pct., mens største relative stigning tilfaldt Tele2 og Telia.

Udenfor OMX steg IT-virksomheden Know-It, efter et overskud på 4,2 mio. sv. kr for 2. kvartal. Op gik det også softwareselskabet Orc Software, der fik ifølge Redeye fik lidt for rigelige kurssmæk torsdag, efter selskabet offentliggjorde sine fremtidsforventninger.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen