Del : SMS

Unge ufaglærte dør tidligt

Helbredet halter for de unge medlemmer af 3F. Det viser en undersøgelse, som gennemgår 121.000 medlemmers dødsfald fra 1990 til 2006.

Artiklen fortsætter under annoncen
3F'ere dør tidligere end landsgennemsnittet. Det er især lungecancer, rygerlunger, nedslidning, hjertesygdomme og dødsulykker, som dræber, viser en ny undersøgelse ifølge fagbladet 3F.

For både de mandlige og kvindelige 3F'ere er det gruppen i alderen 25-44 år, der fylder i statistikken. Og de helt unge mænd mellem 15 og 19 år er ekstremt hårdt ramt af en overdødelighed på hele 68 procent i forhold til landsgennemsnittet.

Kort sagt er det ikke sent i livet, at 3F'erne bliver ramt, men i den unge erhvervsaktive alder. De væsentligste årsager til de ekstra dødsfald er ulykker, lungecancer, hjertesygdomme og kronisk obstruktiv lungesygdom (KOL).

Poul Erik Skov Christensen, formand i 3F, mener, at det er på tide, man fra politisk side - i samarbejde med fagforeningerne - søsætter nogle initiativer, der skal sikre et bedre helbred i arbejdsstyrken.

Fagbladet 3F har i samarbejde med firmaet Kaas og Mulvad iværksat undersøgelsen, der skal kortlægge 3F'ernes overdødelighed i forhold til landsgennemsnittet. 121.000 dødsfald blandt medlemmer af 3F fra 1990 til 2006 er blevet sammenlignet med dødeligheden i den danske befolkning.

/ritzau/

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere