Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Ulovlige aftaler i campingbranchen

Der skal være god plads til alle, synes at være mottoet i den danske camping-branche. Forhandlere inddeler landet i strategiske distrikter, hvor man ikke generer hinanden. Åbenlyst ulovligt, mener ekspert.Campingbranchen lægger pres på sine medlemsvirksomheder

Kartellignende aftaler præger den danske camping-branche, der har inddelt landet i »usynlige«, strategiske områder, hvor forhandlerne ikke generer hinanden.

Til økonomisk ugunst for landets campister forsøger branchens fælles-organisation at lægge en dæmper på priskonkurrencen på campingvogne og udstyr.

Det sker med vedtægter, der forbyder forhandlerne at bevæge sig ind på andre forhandleres territorium for at reklamere.

»Vi har i Camping Branchen nogle vedtægter, hvor det hedder sig, at vi har nogle usynlige salgsdistrikter, der er fordelt strategisk over hele landet, og der skulle vi gerne holde os inden for.

Derfor må man ikke reklamere i blade, der går ind over grænsen til andres distrikter,« siger formand Jytte Detlefsen fra brancheforeningen Camping Branchen.

Eksempelvis er det ifølge branchens egne regler ikke velset for en camping-forhandler i Nordjylland at reklamere i avisen Jydske Vestkysten for at tiltrække campister fra Syddanmark. Der er dog ingen regler for reklamer i landsdækkende blade.

»Når vi har distrikter med et vis antal forhandlere, så synes jeg det er fair, at man holder sig inden for sit eget felt. Butikkerne ligger jo fordelt, så der er butikker i alle distrikter. Og hvis der i et nabodistrikt ingen forhandlere er af et bestemt produkt, så er det tilladt at bevæge sig derind,« siger Jytte Detlefsen.

Milliardsalg

Et forsigtigt skøn fra brancheorganisationen på den årlige omsætning i campingbranchen lyder på 1,3 mia. kr.

Ekspert i konkurrenceret, Peter Vesterdorf, betegner branchens aftaler som åbenlyst ulovlige.

»Det er oplagt en konkurrencebegrænsende aftale. Der er jo reelt tale om en markedsdeling, når man aftaler ikke at hverve kunder hos hinanden, og det er ulovligt,« siger han.

Hos forbrugerorganisationen Dansk Camping Union er man ikke bekendt med konkurrencebegrænsende aftaler:

»Men det lyder som om, man forsøger at værne om hinanden, og det vil vi være stærkt imod,« siger informationschef Jørgen W. Frøhlich.

Branchens samarbejde bliver også brugt til at lægge pres på forhandlere, som tilbyder kunderne at undgå dansk moms ved selv at hente varer i Tyskland.

Camping-branchen har tidligere været i konkurrencemyndighedernes søgelys. For et år siden undersøgte Konkurrencestyrelsen blandt andet reglerne for optagelse af nye medlemmer i foreningen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen