Berlingske Business
LIVE
18:00 Business Live vender tilbage tirsdag

Top presser konkurrenterne

Mens Topdanmark har præsenteret et imponerende regnskab, er konkurrenternes problemer blot blevet endnu tydeligere.

Endnu et imponerende regnskab fra Topdanmark udpensler de udfordringer, som især Tryg Forsikring og Alm. Brand tumler med.

Og endnu engang fremstår Topdamrak som den suveræne vinder af pokalen for den bedste forsikringsforretning.

Presset hviler ikke mindst på Tryg Forsikring, som er sat til salg af ejeren Nordea, og som derfor bør se sig bedst mulig ud.

»Tryg har behov for at se på skades-siden for at få bragt erstatningsprocenten ned,« konstaterer aktieanalytiker Martin Gottlob fra Carnegie.

Tryg Forsikring brugte i 2001 83 kr. til erstatninger for hver 100 kr. der kom ind i præmier. Til sammenligning lå Topdanmark på 73,6 kr., og derfor har Tryg nu bebudet præmieforhøjelser over for kunderne.

En formue er væk

Også Alm. Brand har en del at slås med. Det er allerede kendt, at selskabet har mistet en formue - foreløbigt er tabet opgjort til 700 mio. kr. - på katastrofen i USA, fordi Alm. Brand via sit genforsikringsselskab Kjøbenhavnske Re sidder tilbage med nogle store regninger. Kjøbenhavn-ske Re er i øvrigt nu under afvikling.

»Men derudover er de ved at effektivisere forretningen, for deres udfordring ligger i at få omkostningerne ned,« siger Martin Gottlob.

Alm. Brand brugte i 2001 27,7 procent af sine præmieindtægter på omkostninger. Topdanmark brugte kun 22,4 pct. Differencen vil Alm. Brand bl.a. nedbringe ved en fyringsrunde, der er gennemført, og en ny struktur i organisationen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen