Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Told og Skat ser nærmere på web-firmaer

Landets mange web-firmaer bliver nu genstand for en nøjere granskning af Told og Skat. Web-virksomheder har ofte skiftende og svært gennemskuelige indtægter.

Manglende kendskab til rækken af web-firmaer får nu Told- og Skattestyrelsen til at gennemføre en grundig gennemgang af virksomhederne.

Gennemgangen er et af to særskilte pilotprojekter i den kommende ligningsplan, og den skal blandt andet afdække, om web-firmaerne unddrager sig skattekontrol.

»Der er opstået en lang række web-firmaer, som erhverver indkomst på en anden måde end traditionelle firmaer. Nogle har fundet en niche, hvor de har kunnet overleve på en god idé, andre udfører en art konsulentopgaver for andre firmaer i form af hjemmesidedesign og hjemmesidedrift,« hedder det i planen for pilotprojektet.

Told og Skat hæfter sig ved, at folkene bag web-firmaerne ofte har skiftende og svært gennemskuelige indtægter, fordi de stammer fra såvel løbende konsulenthonorarer og betaling via internettet som fra større engangsindtægter ved afhændelsen af en god idé, en rettighed eller et brand.

Derfor skal projektet ifølge planen være med til at »sikre, at det ikke er et erhvervsområde, som alene i kraft af sin livscyklus i praksis er et kontrolfrit område« og samtidig »belyse, i hvilket omfang branchen har ubeskattede indkomster.«

Desuden vil Told og Skat undersøge, hvilke indtægter der kendetegner sådanne firmaer og afdække, hvordan man kan udføre kontrol af indtægterne.

Et web-firma udvikler hjemmesider til virksomheder. De kan også sørge for opdatering og almindelig vedligeholdelse af siden samt rådgive virksomheden.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen