Berlingske Business
LIVE
13:20 Finansieringsselskab falder 79 pct. i positivt marked

Tog til fremtiden

Arriva inviterede onsdag på prøvetur med et tog af den type, som fra 2004 skal fragte passagerer igennem Midt- og Vestjylland. En rolig og støjsvag oplevelse der blev akkompagneret af sagkyndige vurderinger fra både togentusiaster og garvede pendlere.

SILKEBORG

Vi glider ud fra Silkeborg station.

Siddende i hvide kupeer med fri udsigt gennem panoramavinduer til landskabet mellem Silkeborg og Ry.

På prøvetur med et af de Coradia Lint tog, som i løbet af halvandet år kommer til at præge de midt og vestjyske togstrækninger.

Her er stille. Ingen lyd af jern mod jern, kun en svag brummelyd fra motoren. Ingen af de siderystelser, der normalt forhindrer enhver togrejsende i at skrive i hånden eller lave andet præcisionsarbejde.

Arriva Togs tekniske chef, Ivan Skødt, er mere end tilfreds.

»Det er en ny undervognsopbygning. Den er mere stiv, så toget ikke kommer i svingninger. Kører det ikke godt?« spørger han og ser rundt på de andre inviterede.

»Nu er bunden jo også i orden. Sporet er nyt hele vejen til Ry,« siger Claus B. Jørgensen, der er lidt sværere at imponere. Han kommer fra Banestyrelsen, der nu altså har fået Arriva som kunde på sine skinner. Dem har DSBs materiel ellers stort set haft for sig selv.

»Dette tog er endda ikke helt, som de nye bliver. Sæderne bliver bredere, lidt mere tilbagelænede og lidt blødere,« fortsætter Ivan Skødt fra Arriva og stryger hånden hen over et hjørne af de meget enkle, lidt bybusagtige sæder.

Efter at toget umærkeligt har rundet et par kurver og passeret et par skiftespor, må Banestyrelsens mand erkende, at »jo, det ligger skam godt i sporet. Jeg er positivt overrasket - selv om jeg er vant til at køre ER (elektriske regionaltog) på Sjælland,« siger han.

Arriva har også inviteret et par togbrugere med på prøveturen. Ole Christiansen fra Århus har igennem de seneste 15 år kørt med tog til Silkeborg for at undervise på Th. Langs HF lige over for stationen, og han har nu status af pendlerrepræsentant. Det er bl.a. på grund af ham, at Arrivas oprindelige køreplan blev forbedret med en stribe ekstra tog i myldretiden.

Miljøgevinst

»Siddekomforten er ikke så god. Pladsen opfordrer ikke til, at man slænger sig tilbage og spreder benene,« synes Ole Christiansen og tilføjer, at det vil hjælpe med de bebudede forbedringer i form af blødere sæder. Han sætter pris på de store vinduer, men er samtidig bekymret over, om de på en solskinsdag vil efterlade passagererne i en stegende hede. Og så nikker han tilfreds over, at der i de danske tog vil komme små borde mellem de stole, der vender front mod front.

»Vi erfarne pendlere har brug for plads, hvor vi kan lægge en bog og stille termokanden. Vi vil gerne skabe vores eget lille autonome arbejdsrum,« siger Ole Christiansen.

Han tilføjer dog, at de nye tog repræsenterer en miljøgevinst, for »i øjeblikket får passagererne i toget og på perronerne en ulidelig stank af dieselos, og jeg gad nok vide, hvor farligt det er med de kræftfremkaldende partikler.«

30 nye tog

Foreløbig har Arriva Tog A/S, der er Danmarks første private togoperatør, bestilt 30 af de nye tog hos Alstom i Salzgitter i Tyskland. Hvert tog består af to vogne med plads til 120 siddende passagerer.

Af hensyn til sikkerheden er vognene videoovervåget, her er el-stik til bærbare computere, og indstigningen er let, fordi gulvene flugter med perronen. Togenes tophastighed er 120 km/t, hvilket ifølge Arriva er rigeligt til de strækninger, de skal køre på.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen