Berlingske Business
LIVE
12:21 Advokatfirma vil rejse søgsmål mod DR og Skat 

Telia har det svært i Danmark

Den svenske telekoncern Telia har fortsat problemer med sine danske forretninger. Den for selskabet vigtige mobiltelefoni udviste ganske vist en vækst i omsætningen i 2001, men samtidig voksede underskuddet i Danmark.

Ifølge Telias regnskab, der blev offentliggjort fredag, blev omsætningen øget på det danske mobilområde fra ca. 400 mio. kr. i 2000 til knap 600 mio. kr. i 2001. Men opgørelsen af resultatet viser, at underskuddet, målt som underliggende EBITDA, samtidig er vokset fra 380 mio. kr. til ca. 480 mio. kr.

Det forringede resultat skyldes ifølge Telia omkostninger i forbindelse med omstrukturering af virksomheden, samt nedskrivning af lagre af mobiltelefoner til et beløb af omkring 135 mio. danske kroner.

Mobilselskabet fik i løbet af året 25.000 nye kunder. Men på grund af en ny opgørelse af kunder med taletidskort er 87.000 gledet ud, hvilket betyder, at det samlede antal kunder ved årets udgang er på 288.000.

Tallene fra Telia viser samtidig, at det svenske selskab må investere kraftigt i det danske marked. I 2001 er der investeret ca. 1,5 mia. kr. i det danske mobilmarked, og heraf udgøres hovedparten af investeringen i en UMTS-licens. Telia har også investeret i udbygning af sit GSM 900-net.

I selskabet Telia Networks øgedes omsætningen i Danmark med to procent til ca. 570 mio. kr. Telia har 264.000 kunder på fastnettelefoni, en fremgang på 32.000 i løbet af et år.

På internetsiden har Telia øget kundetallet i Danmark til 147.000 mod 108.000 et år tidligere. Hovedparten af de nye kunder er kommet inden for bredbånd via kabel-TV, mens internetopkoblinger via telefon har fået 11.000 nye kunder.

Antallet af kabel-TV-kunder er stort set uændret i forhold til året før.

Samlet fik Telia-koncernen en omsætning på knap 46 mia. danske kr. mod 43,4 mia. kr. året før, en vækst på seks procent.

Resultatet før skat og finansielle poster faldt til 4,4 mia. danske kr. mod 9,6 mia. kr. året før. Nettoresultatet faldt fra ca. otte mia. kr. til ca. 1,5 mia. kr.

Ritzau

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen