Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Telestyrelsen har mistet tålmodigheden

Til vægs: Nu skal der ryddes op i de vedvarende problemer med frit nummervalg for mobiltelefoner. Telebranchen har haft chancen selv, men har fejlet. Nu kræver Telestyrelsen klar besked og er parat med dagbøder fra på mandag.

Så røg Telestyrelsens tålmodighed med telebranchen.

Efter talrige udsættelser og lovning om bod og bedring, har Telestyrelsen nu taget sagen i egen hånd og givet telebranchen indtil mandag klokken 10 til at redegøre for, hvordan man får ryddet op i den farceagtige situation for danske mobilkunder, der vil flytte mobilselskab, men bevare deres gamle nummer.

Telestyrelsen går bevidst uden om telebranchens egen organisation, Telekommunikationsindustrien (TI), og henvender sig direkte til teleselskaberne med fire siders detaljerede krav. Ti selskaber skal mandag fremlægge, hvorfor det stadig ikke kan lade sig gøre for mange at skifte mobilselskab uden at blive viklet ind i store problemer, hvor mange kunder har oplevet, at deres mobilabonnement nedlægges i måneder. TI afleverede mandag aften et brev til Telestyrelsen, hvor de igen måtte meddele, at branchen stadig ikke er klar. Dermed er rækken af frister, som branchen har overtrådt, lang. Frit nummervalg skulle have været på plads 1. januar 2001, men blev udskudt til 1. juli 2001. Det kom i gang, men så meldte problemerne sig i bunker. Siden sagde man 15. december, men den holdt heller ikke. Sidste frist var mandag 21. januar i år ved midnat, og da branchen stadig ikke var klar, rykkede Telestyrelsen ud.

Hos TI sidder direktør Ib Tolstrup derfor nu på en særdeles varm stol. De talrige udsættelser har slidt på renommeet hos branchen.

»Det er klart, at Telestyrelsen reagerer beslutsomt, når vi ikke kan leve op til de frister, vi har stillet i udsigt,« siger Ib Tolstrup. Branchen har gjort, hvad den kunne, men har ikke kunnet nå det til tiden, siger han.

»Det er i kundernes interesse, at de kan bruge telefonen under ordnede forhold, og det er i selskabernes interesse, at de ikke skader deres image,« siger Tolstrup.

Ikke for blød

Hos Telestyrelsen afventer kontorchef Lars Sten Jørgensen nu de endelige detaljer fra selskaberne, så der kan blive bragt orden i sagen. Han afviser, at Telestyrelsen har været for blød og afventende over for telebranchen trods striberne af brud på frister.

»Branchen har selv påtaget sig at løse denne opgave og har løbende forsikret Telestyrelsen om, at tingene ville blive bragt på plads. Det har så vist sig, at branchen ikke kunne leve op til sin egen frist over for Telestyrelsen. Derfor er vi nu gået ind i sagen,« siger Lars Sten Jørgensen.

Og Telestyrelsen kan give dagbøder fra på mandag til de selskaber, der fortsat skaber problemer.

I brevet til selskaberne kræver Telestyrelsen en række oplysninger. Selskaberne skal redegøre for, hvor mange kunder de har liggende ubehandlede, og hvor længe de har ligget i systemet. Desuden skal Telestyrelsen have en »udførlig redegørelse« for, hvordan selskaberne har tænkt sig at løse problemet.

Selskaberne er Telia, TDC, Telmore, Song Networks, Dublyooh, Tiscali, Debitel, Sonofon, Orange og Tele2.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen