Del : SMS

Tatoverede firmalogoer er ny trend

Pigtråd og mystiske tegn er yt, i stedet bliver firma-logoer den næste trend i tatoveringer.

Artiklen fortsætter under annoncen
Det mener to forskere fra Institut for Marketing på Syddansk Universitet, der gennem længere tid har boret i tendensen med logo-tatovering, skriver Urban.

"Det er et amerikansk fænomen, der nu så småt spreder sig til Danmark. Det handler om identitet og om at sende et stærkt symbol. Samtidig er de store firmaer blevet verdensomspændende brands med værdier - de er ikke længere bare producenter," siger den ene forsker, Dannie Kjeldgaard.

Han nævner Apple som et godt eksempel på et mærke, der har en stor dedikeret fanskare med såkaldte 'communities', som samles i dyrkelsen af de elektroniske Apple-produkter.

"Vi har kendt til tatoveringer med fodboldklubber og rockbands i et stykke tid. Firmalogoerne er i virkeligheden en forlængelse af kulturen med tydeligt at markere et tilhørsforhold til en bestemt gruppe og et bestemt sæt værdier," siger Dannie Kjeldgaard til avisen.

En væsentlig del af de nye logo-tatoveringer er bilmærker. Alt lige fra Fords ovale logo over brystet til Opel i baghovedet eller Alfa Romeo på lænden.

Formanden for Dansk Tatovør Laug, Johnny Hansen, er ikke meget for at lave logotatoveringer. Ikke på grund af kunstneriske kvaler - mere fordi han er bange for at få en regning af firmaerne.

"Det er beskyttede varemærker, og vi overtræder som udgangspunkt lovgivningen, hvis vi anvender logoerne uden tilladelse, så vi kræver, at kunderne kommer med en tilladelse," siger Johnny Hansen.

Business blogs Alle blogs

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.

Brandview produceres i tæt samarbejde med Public Impact, som er Berlingske Medias content marketing bureau. Læs mere om Public Impact og Brandview eller kontakt salgschef Suzie Hove på suzh@berlingskemedia.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen</p>

For under et år siden var olieprisen i frit fald. Hele verden holdt vejret og markederne skælvede af både glæde og gru. Men pludselig er der ingen, der taler om olie længere. Hør investeringsdirektør...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere