Berlingske Business
LIVE
17:57 God weekend 

Tal med huller i

Al viden om danskernes private indkøb over grænserne kommer fra et lille forskningshold i Aabenraa. Nye tal for danskernes græsehandel er på trapperne.

En dag hvert år stiller et helt andet folkefærd end tolderne op langs Danmarks grænser for at tage stikprøver af det, der købes med hjem fra udlandet.

Og skulle der være for meget i bagagen, gør det ikke noget. For målet med den årlige stikprøvedag er netop at tale sammen for at finde ud af, hvor meget danskerne køber i udlandet.

Det er det lille Institut for Grænseregionsforskning, som sender de interviewere ud, der standser passagerer i biler, fra færger, tog og fly og undersøger, hvad de har købt med hjem.

»Undersøgelsen baserer sig på cirka 1.000 interviews. Vi søger for at være repræsentative med hensyn til tidspunkt på døgnet og græseovergange,« siger lektor, cand.scient Susanne Bygvrå, Institut for Grænseregionsforskning.

Instituttet regner tallene ud på opgave for Skatteministeriet, der hvert år regner på, hvad grænsehandlen koster Danmark i manglende told- og momsindtægter.

Alligevel rummer instituttets tal ikke mere end en svag antydning af, hvor store mængder luksusvarer, der indføres i landet.

»Vi møder jo ikke dem, der har købt en båd. Skal vi undersøge det, skal vi ringe til et meget stor antal danskere for at spørge. Det er jo ikke hver dag, man køber ny båd eller vaskemaskine,« siger Susanne Bygvrå.

Hullerne opstår også ved, at det kun er private personers indkøb som undersøges. Instituttet opgør ikke de varer, danske forhandlere lader køre til Tyskland for med samme lastbil at sende dem kundernes adresse.

Sidste gang, Instututtet tog stikprøver ved grænserne, var i april sidste år. De tal er endnu ikke offentliggjort, men ventes at komme frem, når regeringen står klar med et udspil om afgiftsnedsættelser.

Instituttet holder til i Aabenraa og har 15 medarbejdere.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen