Berlingske Business
LIVE
BREAKING 08:46 Mærsk sælger olie- og gasdivision til Total

Synlig ledelse som strategi

Synlig ledelse er ledelse, der kan ses, høres og føles...

Vi oplever i disse år en stadig stærkere international konkurrence. Det påvirker den måde, moderne virksomheder ledes på. Vi oplever ændringer i normer og værdier, og lederne stilles konstant over for nye udfordringer.

Synlig ledelse er på den baggrund blevet en naturlig del af virksomhedens ledelsesstyrke. Det handler om at præge medarbejderne mod et fælles mål og skabe sammenhæng mellem virksomhedens mange processer og aktiviteter.

Ledere er formidlere af værdier over for medarbejdere på forskellige niveauer - og skaber således en fælles identitet blandt de ansatte. Værdierne i virksomheden kendetegnes i høj grad af det, lederne faktisk gør - og ikke gør. Troværdighed er centralt.

Synlig ledelse er ledelse, der kan ses, høres og føles. Det er ledelse, som er nærværende - også uden at være til stede.

Et synligt værdisæt kan også bidrage til økonomisk succes. Medarbejdernes motivation og engagement øges ofte, når den enkelte kan identificere sig med virksomhedens værdier. Klare værdier gennem synlig ledelse betyder ofte mindre behov for interne procedurer og regler, fordi vi ved, hvor vi skal hen - og hvordan.

Også i forhold til omverden - kunder, leverandører og andre interessenter - kan synlig ledelse bidrage til at skabe resultater. Kommunikation er blevet et helt centralt element i det at drive virksomhed - og dermed udøve ledelse. Forbrugerne i dag nøjes ikke med at forbruge. De vil også i stigende grad vide, hvad de forbruger. Mange kræver historier og mening bag produkterne. Det kan synlig ledelse give dem. Ledere giver produkter og virksomheder netop det »Human touch«, som i dag ønskes af så mange.

Det er derfor vigtigt at tænke ledelsesprofil ind i forretningsprofilen og dermed som et element i en marketingstrategi eller virksomhedens »corporate brand«.

Lederen skal også være en rollemodel for mellemledere og medarbejdere. På den måde kan synlig ledelse også være med til at inspirere og motivere flere til ledelse.

Virksomhederne har brug for de dygtigste personer som ledere, og derfor skal rekrutteringsgrundlaget gøres så stort som mulig. Mange virksomheder oplever i dag mangel på kvalificeret arbejdskraft - en tendens, der bliver forstærket de kommende år. Der bliver derfor behov for at anvende de menneskelige ressourcer, der findes i samfundet, meget bedre - også i relation til ledelse. Mangfoldighedsledelse er en naturlig konsekvens af denne udvikling.

Undersøgelser viser, at virksomhederne har fokus på mangfoldighedsledelse. Danske ledere ser nemlig et stort potentiale for deres virksomhed i personer med en anden etnisk baggrund end dansk. For virksomhederne er det afgørende »hvad du kan, og ikke, hvem du er«.

I forbindelse med Industriens Årsdag offentliggjorde DI en undersøgelse, der viser, at hver fjerde virksomhed i dag har mere end fem pct. ansat med anden etnisk baggrund. Men det er intet i forhold til, hvad virksomhederne regner med i 2010. Her forudser tre ud af fire virksomheder, at de vil have mere end fem procent ansat med anden etnisk baggrund.

Undersøgelsen viser, at virksomhederne arbejder og tænker internationalt. Det er helt naturligt for dem at deltage aktivt i den internationale vidensdeling. Virksomhederne efterspørger kompetente medarbejdere, og så er det underordnet, hvor i verden de kommer fra.

Mangfoldighed giver stor fleksibilitet, som kan være ganske afgørende, når virksomhederne skal agere på et globalt marked. Det er også vigtigt i en stadig mere dynamisk verden, hvor innovation skal indtænkes i hele virksomheden, og hvor evnen til omstilling er central. Forskellighed giver flere løsningsmuligheder.

Ledelse kan nok ikke kopieres fra sted til sted. Ledelse er ikke en hyldevare, der kan flyttes fra en virksomhed til en anden. Hver virksomhed finder sin egen vej.

Vi skal som ledere udvikle os løbende. Hvordan skal vi ellers kunne fungere i en verden præget af hastighed, innovation og omskiftelighed. Vi er som ledere kort sagt nødt til at udvikle os konstant - både fagligt og personligt.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen